Hvordan jobbe med søkemotoroptimalisering

Hvordan jobbe med søkemotoroptimalisering

Her får du noen av bransjens beste tips til hvordan jobbe med søkemotoroptimalisering for din nettside – uansett om du driver nettbutikk eller er en lokal bedrift.
Picture of André Mikalsen
André Mikalsen

Daglig leder

Innholdsfortegnelse

Hvis du planlegger å gjennomføre omfattende arbeid med søkemotoroptimalisering (SEO) på nettsiden din er det noen ting du først bør være klar over. Ønsker du en komplett gjennomgang av temaet fra A-Å kan du sjekke ut vår artikkel med alt du trenger å vite om søkemotoroptimalisering her.

Når det er sagt kommer vi til å gå over det viktigste i denne artikkelen – og god SEO er ikke nødvendigvis så vanskelig som du kanskje tror. Har du god teknisk forståelse og en dose tålmodighet kommer du med andre ord langt.

Her får du noen av bransjens beste tips til hvordan jobbe med søkemotoroptimalisering for din nettside – uansett om du driver nettbutikk eller er en lokal bedrift.

Dette lærer du

Her er en oversikt over hva du vil lære i denne artikkelen:

  • Forskjellen mellom intern og ekstern søkemotoroptimalisering.
  • Hvordan identifisere relevante søkeord for din nettside.
  • Ekstern lenkebygging mot disse søkeordene.
  • Hvorfor du bør strukturere nettsiden slik at du rangerer best mulig for aktuelle søkeord.
  • Prioritere de rette søkeordene etter volum og konkurranse.
  • Hvordan jobbe målrettet med innholdet på nettsiden for best SEO.
  • Vurdere ditt eget innhold nå og i fremtiden fra et SEO-ståsted.

 

Før vi dykker inn i noen gode tips til søkemotoroptimalisering, la oss avklare raskt forskjellen mellom intern og ekstern SEO:

SEO – internt eller eksternt?

Intern og ekstern søkemotoroptimalisering (også kalt on-site og off-site) er begreper vi bruker for å definere hvor vi fokuserer oppmerksomheten vår når vi gjør målrettet SEO-arbeid. Er det snakk om forbedringer internt på nettsiden din, eller eksternt ute på nettet?

Her er noen eksempler på intern og ekstern søkemotoroptimalisering:

Intern SEO (On-site)

  • Utarbeide innhold spesifikt rundt de aktuelle søkeordene (f.eks. gjennom produktbeskrivelser, en firmablogg eller andre steder der du kan inkorporere bruk av søkeord).
  • Implementering av relevante søkeord i innhold, titler, meta-tekst, bildetekster osv. på hver enkelt side/underside på nettsiden din.
  • Strukturere alle sidene på nettsiden din slik at du opprettholder god intern lenkestruktur der relevante sider lenker tilbake til hverandre (og til forsiden).
  • Teknisk optimalisering som gir nettsiden bedre hastighet og brukervennlighet – for alle plattformer.

Ekstern SEO (Off-site)

  • Lenkebygging ut mot andre aktører på nett. Dette kan være produktanmeldelser, gjesteinnlegg og andre måter der du får en lenke tilbake til nettsiden din.
  • Markedsføring på sosiale medier og «influencer marketing». Dette er ikke lenke-relatert SEO, men kan være bidragsytere i din rangering hos Google uansett.


Dette er en overordnet innføring i noen av de ulike grepene du kan gjøre internt og eksternt – men hvor skal du begynne?

Identifiser relevante søkeord

Det første du må gjøre for å kunne optimalisere nettsiden både internt og eksternt er å kartlegge hvilke søkeord du ønsker å rangere for. Her finnes det mange gode verktøy som hjelper deg på vei – men en god forståelse av din plass i markedet og målgruppen du sikter mot vil være nøkkelen til å finne de rette søkeordene. 

Dette er noen gode verktøy du kan bruke for å finne dine relevante søkeord:

  • Google sitt eget gratis-verktøy i Google Ads (Google Søkeordplanlegger)
  • Semrush – et betalt alternativ
  • Ubersuggest – noe gratisfunksjonalitet, så betalt 

Prioriter de rette søkeordene

Du vil raskt oppdage at trafikk, søkevolum og konkurranse kan variere drastisk fra søkeord til søkeord. Mest sannsynlig vil du rangere for søkeord over hele dette spekteret.

Et svært trafikkert søkeord med mange store konkurrenter vil vise seg tidkrevende å optimalisere for. Dette betyr ikke at du skal la vær å jobbe mot dette søkeordet – men det kan være lurt å jobbe aktivt med mindre konkurransetunge søkeord i mellomtiden inntil du ser resultatene på «gigantene».

Samle derfor alle de aktuelle søkeordene du har kommet frem til og se på trafikken for hvert enkelt søkeord. Hvilke søkeord er svært viktige for deg og din nettside – og hvor mye konkurranse er det snakk om på disse? 

På denne måten kan du sette opp en informert prioritering for hvilke søkeord du bør vektlegge. Det er viktig å ikke bite over for mye i starten,  men heller finne de søkeordene som gir best avkastning tidlig – samtidig som du jobber mot de store søkeordene. 

Dette sikrer at SEO-arbeidet ikke blir en utgift, men en investering i fremtidig vekst. 

Bygg nettsiden rundt søkeordene

Når du har kartlagt de ulike søkeordene er det på tide å ta i bruk det du har lært. Nå er målet å implementere søkeordene på en naturlig måte i de aktuelle sidene/undersidene på nettsiden din.

Det vi mener med dette er at alle søkeord ikke skal inn på alle sidene. Driver du for eksempel nettbutikk vil du oppleve at det finnes mange spesifikke søkeord for hvert enkelt produkt.

 

Et praktisk eksempel:

La oss si du driver en skobutikk. Når dine mulige kunder søker etter «joggesko» vil du at kategorien for joggesko på nettsiden skal rangere godt – men søker kunden på nett etter spesifikk modell eller merke vil du at denne spesifikke produktsiden skal rangere godt for dette søket.

Gå derfor nøye gjennom alle sidene og sørg for at relevante søkeord ikke bare er implementert på produktsidene – men også i nettsidens kategorier. Det er verdt å nevne at det også finnes noen søkeord som du kanskje vil bruke over hele nettsiden.

Denne praksisen gjelder også om du er en lokal bedrift, si en rørlegger i Hønefoss. Aktuelle kunder for din bedrift kan gjøre nettsøk for både “nytt bad” og “tette rør” – og dette vil sannsynligvis være to ulike sider på din nettside. 

Ingen SEO uten godt innhold

Det aller viktigste for din rangering er innholdet du presenterer ut til verden. Det er dette som blir din primus motor for alt arbeidet som kommer etter med teknisk optimalisering, ekstern lenkebygging og kartlegging av søkeord etc.

For en blogg eller et magasin snakker vi om innholdet du produserer i form av tekst, bilder og engasjement. For en nettbutikk handler det i større grad om produkttilbud, priser og brukervennlighet, for å nevne noe.

Organisk vekst handler nemlig om hvordan nettsiden din oppleves for de som kommer inn via lenker, brukeranmeldelser og sosiale medier. 

Husk: en ekstern lenke er i praksis et kvalitetsstempel fra en annen aktør som forteller den besøkende at «hei – denne nettsiden er verdt å sjekke ut». Da er det uhyre viktig at nettsiden din faktisk imøtekommer kundens spesifikke forventninger.

Møter du ikke disse forventningene vil du med andre ord oppleve at SEO kun tar deg ett steg frem og to tilbake.

En rask indikator på hvor godt engasjement du har er nettsidens konverteringsfrekvens – hvor mange av besøkende blir til reelt engasjement med din bedrift? Samtidig er det verdt å huske at ikke alt innhold har en konverteringshandling. En infoside med hensikt å besvare et spørsmål kan vurderes ut ifra hvor lenge besøkende er på siden, for eksempel.

Veien videre

Du har gjort gode SEO-grep både internt og eksternt. Hva nå?

SEO er et kontinuerlig arbeid som aldri tar slutt, særlig om du ønsker organisk vekst i trafikk over tid. Dette er også ofte grunnen til at flere og flere velger en proff aktør for sitt SEO-arbeid, da man ofte ser på et 3-6 måneders tidsvindu før man i det hele tatt merker resultatene – noe som i seg selv ikke er noen selvfølgelighet, med mindre man har den rette kompetansen og erfaringen. 

Hadde søkemotoroptimalisering vært enkelt ville alle rangert på topp – dette paradoksale utsagnet bør være et testament til SEO-ens tekniske kompleksitet.

Google sin algoritme er det ingen som har fullstendig innsikt i, og bør derfor ikke undervurderes. Men det er også mange faktorer som kan påvirkes for høy rangering. En god tommelfingerregel er at det som er best for brukeren også er best for Google. 

Husk også at alt Google vil er å gi de som søker på nett best mulig resultater. Se det fra deres øyne, hva er da viktig? Rask nettside, bra innhold, enkel struktur, god brukervennlighet og positive omtaler.

Vi er her

Trenger du hjelp til søkemotoroptimalisering for din bedrift lar vi resultatene våre snakke for seg selv, da vi månedlig får våre kunder øverst på tronen i sine organiske resultater. har 

Skulle du være interessert i å lære mer om SEO eller undersøke mulighetene for din nettbutikk kan du be om en gratis strategivideo fra oss her, så ser vi på mulighetene som finnes for din bedrift – helt gratis og uforpliktende.

5/5

basert på 18 tilbakemeldinger for søkemotoroptimalisering.

Innholdsfortegnelse

Nylige artikler

Ønsker du lese videre om et spesifikt emne? Besøk vår artikkel oversikt.

Illustrasjon av figur som trykker på et søkefelt som sier "SEO".

Hva er søkemotoroptimalisering / SEO?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er strategier du kan iverksette for å få nettsiden til å rangere høyre på søkemotorer som Google. I denne artikkelen vil du lære ...
Les mer →
Bilde av Bad & VVS sin nettside på mobil

Case studie av Bad & VVS

Case Studie: Bad & VVS Fra underpriset oppdrag på Mittanbud til rask forhøyelse av ansatte og god lønnsomhet. Beskrivelse: Når Bad & VVS tok kontakt ...
Les mer →
Hva er CRO (konverteringsoptimalisering)

Hva er CRO

CRO (konverteringsoptimalisering) handler om å få besøkende på nettsiden din til å utføre de handlingene du ønsker mer av.
Les mer →