Hva er CRO (konverteringsoptimalisering)

Hva er CRO

CRO (konverteringsoptimalisering) handler om å få besøkende på nettsiden din til å utføre de handlingene du ønsker mer av.
Picture of André Mikalsen
André Mikalsen

Daglig leder

Innholdsfortegnelse

CRO (konverteringsoptimalisering) handler om å få besøkende på nettsiden din til å utføre de handlingene du ønsker mer av. Disse handlingene kan være å kjøpe produkter, registrere brukerkonto eller å fylle ut et skjema – og avhenger i stor grad av hva slags nettside du driver.

Konverteringsoptimalisering (CRO) handler altså om at du så effektivt som mulig leder brukeren til det endelige steget (konverteringen) – enten det er et kjøp, en registrering eller å klikke seg videre via en link.

 CRO står for Conversion Rate Optimization, og er en overordnet strategi for å få besøkende til å utføre spesifikke handlinger du ønsker mer av på nettsiden.

CRO - en brukerorientert strategi

Først og fremst bør du sørge for at du er kjent med brukerens motivasjon (hvorfor besøker de nettsiden din?) og atferden når de først er inne (hva trykker de på, og hvordan navigerer de seg gjennom nettsiden?). 

Videre bør du kartlegge hvilke hindringer som stopper brukeren i å fullføre konverteringen. 

Ved å kartlegge disse aspektene ved nettsiden kan du videre forbedre de ulike delene med færre hindre og bedre oppfordringer som spiller opp under brukerens motivasjon. Dette gir bedre konverteringsfrekvens. 

konverteringsoptimalisering

Et praktisk eksempel der du driver en skobutikk på nett, og ønsker at så mange som mulig skal bli betalende kunder:

  • En motivasjon brukerne kan ha for å besøke nettsiden din er at de ønsker å kjøpe nye joggesko.

  • Hva ser de når de kommer inn på nettsiden? Triggerne du plasserer ut bør spille oppunder motivasjonen nevnt over. En god trigger i dette eksempelet kan være så enkelt som en brukervennlig butikkfront der produktene er lett å navigere gjennom og har tilstrekkelig med informasjon. Videre bør flyten fra første til siste klikk være så kort og behagelig som mulig for kunden.

  • Har du en ikke-brukervennlig butikkfront med flere titalls produkter i ulike kategorier, dårlig oversikt over priser og en treg nettside er dette alle direkte hindringer som stopper brukeren i å fullføre konverteringen.

  • Andre eksempler på hindringer er masete reklame eller pop-up-vinduer, en treg og overveldende betalingsløsning eller en forvirrende profil som ikke umiddelbart forteller brukeren hvilke tjenester og produkter du leverer.

Du begynner kanskje allerede å se likhetstrekkene mellom SEO og CRO? Hvis du vil lære mer om SEO kan du lese vår store guide om søkemotoroptimalisering her. 

Hva er konverteringsfrekvens?

Som vi nå har lært er CRO et sett med strategier som hjelper deg å øke nettsidens konverteringsfrekvens. Men hva er egentlig konverteringsfrekvens?

Konverteringsfrekvens er prosentandelen av antall besøkende på nettsiden din som gjennomfører en ønsket handling. Jo høyere konverteringsfrekvens du har, jo bedre effekt har du per besøkende.

 

Slik kalkulerer du din konverteringsfrekvens

Første bud for å optimalisere siden for god CRO er å vite hvor du står i dag. Hvordan skal du ellers vite om det harde arbeidet ditt betaler seg? 

Slik kalkulerer du enkelt din konverteringsfrekvens:

  • Du tar antallet konverteringer du har i dag og deler på antallet interaksjoner du har som kan måles. For eksempel: Har du 100 konverteringer av 1500 interaksjoner, vil din konverteringsfrekvens ligge på 6,67 prosent.

     

  • Regnestykket ser slik ut: 100 / 1500 = 6,67 %

Hva er en typisk konverteringsfrekvens?

Konverteringsfrekvens varierer over et bredt spekter, særlig avhengig av hvilke type konvertering du vurderer. Ser du etter kjøp, innsendt kontaktskjema, nedlastning av app eller andre former for konvertering? Da vil frekvensen variere. 

For veldig mange nettbutikker vil konverteringsfrekvensen for utsjekk med kjøp havne et sted mellom cirka 0,4 og 1,5 prosent. I andre tilfeller, som for eksempel fange leads via et kontaktskjema, vil du oppleve en annen konverteringsfrekvens, gjerne et sted mellom 5 og 15 prosent. 

Ikke bare kalde fakta

Henger du deg for mye opp i tall, prosenter og det som regnes som “korrekt praksis” innen CRO kan du oppleve at du bommer på målene du har satt deg. Som vi var inne på litt tidligere, vil en brukerorientert tilnærming til CRO være en god grunnstein å ha i basen av strategien din.

Med andre ord: Grepene du gjør på nettsiden for å rydde unna hindringer bør alltid ha rot i brukeranalysen du har gjort i forkant, og denne analysen bør være en kontinuerlig strategi, ikke et engangstilfelle.

Hvordan forbedrer jeg min konverteringsfrekvens gjennom CRO?

Før du hyrer inn CRO spesialister kan det være lurt å se hva du selv kan gjøre med enkle grep på nettsiden din. Her er noen tips til deg som vil etablere en CRO-strategi før du hyrer inn proffe:

Lytt til hva brukerne sier: Gjennomfør undersøkelser av brukerdata som forteller deg hva brukerne synes om nettsiden din. Hvor er du sterk, og hvor trenger du forbedring?

Optimaliser nettsiden så den er rask, sikker og teknisk oppdatert.

Finn rette verktøy: Halve jobben er å vite hvilke verktøy du skal bruke til de ulike delene av CRO-arbeidet. Gode analyseverktøy hjelper deg å få verdifull innsikt i markedet og din trafikk. Du kan lese mer om verktøy videre i artikkelen.

Gjør mer av det som fungerer: Mye av CRO-arbeidet er prøving og feiling til man finner de grepene som gir resultater (ofte effektivisert gjennom A/B-testing). Dette er en gradvis reise med små steg, der du kontinuerlig analyserer nettsidens ytelse – og deretter skalerer opp de grepene du ser utgjør en positiv forskjell.

Gjør CRO til et lagarbeid: Du vil ikke kunne forbedre nettsidens konverteringsfrekvens ene og alene. Koble sammen de ulike avdelingene i bedriften slik at alle er med på å bygge opp under den samme strategien – enten det er designerne, programmererne eller markedsteamet.

Vær kritisk til generelle tips som lover økt konvertering, som for eksempel tidsbegrensede tilbud og sterke farger på CTA-knapper. De generelle tipsene fungerte kanskje for noen andre i går, men i dag kan de gjøre nettsiden din uinspirert og utdatert. Endringene du gjør på nettsiden bør stamme fra din egen analyse, og være direkte knyttet til din målgruppe.

 

Vil du vite mer om hvilke spesifikke grep du kan gjøre for øke kundeflyten til din bedrift? Les mer om hvordan få flere kunder her. 

Beste verktøy for CRO

Vi deler vanligvis CRO-verktøy inn i to kategorier: Kvantitative og kvalitative verktøy. Hva er forskjellen?

  • Kvantitative verktøy forteller deg hva som skjer på nettsiden.
  • Kvalitative verktøy forteller deg hvorfor disse tingene skjer.

Her er noen verktøy som lar deg analysere nettsiden både kvalitativt og kvantitativt:

Google Analytics er et verktøy som lar deg samle og analysere data knyttet til nettsidens trafikkytelse. Du kan bruke Google Analytics til å sammenligne konverteringsfrekvensen for ulike strategier, som betalt reklame, sosiale medier og trafikk fra søkemotor. 

Hotjar er et verktøy som lar deg visualisere brukerens atferd gjennom varmekart og opptak av brukeradferd. Da ser du med en gang hvilke elementer som trekker oppmerksomheten til brukeren, og kan gjøre justeringer on-the-go for å dirigere flyten på nettsiden.

Google Optimize tilbyr verktøy for A/B-testing på nettsiden din. A/B-testing handler om å gjøre endringer på nettsiden din og presentere brukerne med to eller flere varianter. Når du ser hvem som yter best kan du skifte til denne versjonen.

 

Disse verktøyene gir deg en helhetlig innsikt i nettsidens trafikk og brukersituasjoner, og ikke minst forteller de deg hvor du bør prioritere ressursene til forbedringer for økt konvertering. 

Trenger du hjelp med CRO?

CRO – i likhet med SEO – er et omfattende arbeid som krever kontinuerlig oppfølging og mye oppmerksomhet. Denne guiden gir deg alt du trenger for å komme i gang, men merker du at det stjeler for mye tid kan det være en god idé å hyre inn profesjonell hjelp til å optimalisere nettsiden din.

Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat om hvilken CRO-strategi som passer best for din bedrift.

5/5

basert på 19 tilbakemeldinger for konverteringsoptimalisering.

Innholdsfortegnelse

Nylige artikler

Ønsker du lese videre om et spesifikt emne? Besøk vår artikkel oversikt.

Illustrasjon av figur som trykker på et søkefelt som sier "SEO".

Hva er søkemotoroptimalisering / SEO?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er strategier du kan iverksette for å få nettsiden til å rangere høyre på søkemotorer som Google. I denne artikkelen vil du lære ...
Les mer →
Bilde av Bad & VVS sin nettside på mobil

Case studie av Bad & VVS

Case Studie: Bad & VVS Fra underpriset oppdrag på Mittanbud til rask forhøyelse av ansatte og god lønnsomhet. Beskrivelse: Når Bad & VVS tok kontakt ...
Les mer →
Hva er CRO (konverteringsoptimalisering)

Hva er CRO

CRO (konverteringsoptimalisering) handler om å få besøkende på nettsiden din til å utføre de handlingene du ønsker mer av.
Les mer →