Søkemotoroptimalisering: Alt du trenger å vite

Alt du trenger å vite om søkemotoroptimalisering, stor artikkel som tar for seg både de enkle og mer avanserte teknikkene for å komme høyere opp på Google.
Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering, kort fortalt

Har du noen gang lurt på hvorfor nettsiden din ikke får den responsen du forventer? 

Du kan publisere vanvittig godt innhold og ha en solid utformet nettside – men fortsatt slite med å generere god trafikk. 

I denne artikkelen vil du lære følgende:

  • Hva søkemotoroptimalisering er, og hvorfor det er så viktig.
  • Hvordan søkemotoroptimalisering kan hjelpe deg med å få økt trafikk til din nettside.
  • Hvordan denne trafikken vil bidra til vekst og merverdi gjennom verdifull kundeinteraksjon.

Men hva må egentlig til for å realisere disse punktene?

Det er her søkemotoroptimalisering, eller SEO, kommer inn. 

Dette er en veletablert teknikk som tillater deg å aktivt forbedre hvordan ditt innhold rangerer på nett. 

Hensikten med søkemotoroptimalisering er å gjøre grep både eksternt og internt slik at nettsiden rangeres bedre i Googles søkemotoralgoritme.

I bildet under ser du forskjellen mellom annonsert og organisk resultat:

Søkemotoroptimalisering - organisk søkeresultat

Organisk trafikk handler om at trafikken du får inn på din ikke er gjennom betalt trafikk.

Trafikken frembringes naturlig – ikke gjennom betalte tjenester eller andre raske løsninger.

Søkemotoroptimalisering gagner både deg og din målgruppe nettopp fordi brukerne finner raskere frem til det relevante innholdet, og du får økt organisk trafikk.

Men hvordan kan du egentlig gjøre grep for å få din side opp og frem i søkeresultatet? 

Gjennom denne artikkelen skal vi gå over noen av de viktigste aspektene ved søkemotoroptimalisering, og hvordan dette kan bidra til økt trafikk, kundeinteraksjon og omsetning for din bedrift

Søkemotoroptimalisering handler om å forbedre en eller flere nettsider sin rangering i søkemotorens organiske (ikke-betalte) resultat. 

Målet er å få din nettside høyt opp i søkeresultatet når din målgruppe gjør søk på nett som er knyttet til det innholdet du publiserer/selger/leverer.

Søkemotoren: beistet som må temmes

En søkemotor er et gedigent, automatisert oppslagsverk som samler og katalogiserer innhold på nett basert på en intern algoritme. 

Når du gjør et nettsøk, tar Google dine søkeord og sjekker de opp mot en massiv innholdskatalog, før den henter frem resultatene som den tror best sammenfaller med ditt søk.

På overflaten ser det svært enkelt ut (og til tider vilkårlig) hva Google velger å vise, men i realiteten er det et finjustert maskineri som avhenger av en lang rekke faktorer.

Googles algoritme påvirker alle de millionene med mennesker som hver dag publiserer og konsumerer innhold på nett.

Daglig blir det verden over publisert over 2 millioner blogginnlegg, og det blir gjort over 70.000 Google-søk i minuttet. 

Det er vanskelig å fatte hvor mye data og informasjon det er snakk om – men heldigvis holder det for oss å sette søkelyset på én ting: hvordan du kan temme dette egenrådige beistet og få en bedre rangering for din nettside.

Positiv brukeropplevelse

Det er ikke til å komme fra at uansett hvor godt du rangerer i Googles algoritme, så er det viktig at din nettside tilbyr målgruppen noe. 

Akkurat hva du tilbyr vil selvfølgelig variere, avhengig av hva slags nettside du driver.

Har du en blogg må du tilby godt kvalitetsinnhold som engasjerer leseren. 

Har du en nettbutikk må du tilby relevante produkter og tjenester for din målgruppe. 

Felles for begge disse er at nettsiden må gi kunden en god brukeropplevelse fra det øyeblikket de kommer inn på siden, og helt til de har forlatt den.

Det må være enkelt å finne frem til det innholdet brukeren ser etter, uansett om det er et produkt, informasjon om en tjeneste eller et blogginnlegg. 

Nettsidens visuelle utforming bør også matche din visuelle profil. 

Har du en bedrift er dette mest sannsynlig allerede definert gjennom firmaets grafiske profilering, men dersom du driver en personlig blogg bør du tenke på hva slags førsteinntrykk nettsiden din gir.

Tenk litt på det som omslaget på en bok: dette er det aller første møtet med leseren. 

Hvis ikke omslaget fenger, vil de antakelig aldri plukke opp boken – og ikke minst: aldri kjøpe den.

Man kan si at SEO åpner dørene til galleriet, men det er din jobb å sørge for at det er noe spennende der for brukerne som står i kø. 

Hvis hjemmesiden din har feil eller mangler som hindrer målgruppen i å komme frem til det innholdet de ønsker, så nytter det heller ikke å rangere godt med søkemotoroptimalisering.

Husk – vi er ute etter organisk vekst. Det får du kun ved å tilby din målgruppe noe konkret og verdifullt, som for eksempel relevant kvalitetsinnhold og en god brukeropplevelse.

Noe av det viktigste for å oppnå god organisk vekst er å se på hva du kan tilby din målgruppe, og deretter skreddersy nettsiden din slik at du har engasjerende og godt innhold med en sømløs brukeropplevelse. 

Først da vil arbeidet med søkemotoroptimalisering bidra til god, organisk vekst for din nettside.

Intern og ekstern søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering kan deles opp i to hovedkategorier: ekstern og intern søkemotoroptimalisering.

La oss se nærmere på disse to metodikkene.

Ekstern søkemotoroptimalisering

Ekstern SEO handler om alt det du gjør utenfor din egen nettside. Dette kan være ekstern lenkebygging, profilering på sosiale medier og annet PR-arbeid.

Lenkebygging

Koblinger (også kalt backlinks) har lenge vært selve bærebjelken i Googles algoritme. 

Men hva er egentlig en kobling?

La oss ta utgangspunkt i din nettside: en kobling er når en ekstern nettside lenker tilbake til din egen. 

For eksempel gjennom et blogginnlegg som anbefaler et av dine produkter eller tjenester, et kommentarfelt hvor det lenkes til din side, eller et oppslagsverk på en ekstern side som lenker tilbake til deg.

Siden dag én har nettsider på internett blitt rangert basert på hvor mange koblinger de har. 

Dette skaper en form for autoritet. Hvis mange uavhengige kilder lenker tilbake til din nettside vil du igjen rangere bedre i Googles algoritme.

Hvorfor er det slik?

Jo flere som lenker til din nettside, desto større autoritet får du i Googles algoritme. 

Denne autoriteten forteller Google at ditt innhold er relevant og av god kvalitet. 

Lenkebygging handler altså om å øke andelen av eksterne nettsider som lenker til din hjemmeside.

Men husk: målet er alltid å oppnå stødig, organisk trafikk. 

Du vil unngå å hensynsløst legge igjen lenker til din egen nettside hvor enn du får muligheten, f.eks. via spamming eller automatiske bots. 

Dette kan gi motsatt effekt, nemlig bidra til mindre troverdighet hos både Google og din potensielle leser/kunde.

Algoritmene til søkemotorer, spesielt Google er smarte nok til å forstå hva nettsiden som lenker til din handler om.

Her vil jeg trekke frem et reelt eksempel om merkevarebygging, og hvordan det på mange måter ligner på lenkebygging.

Eksponering vs. autoritet

I Norge er bloggere, influensere og innholdsskapere en mektig markedskraft som tillater merkevarer å reklamere for sine produkter og tjenester for et bredt publikum.

Se for deg at en kjent merkevare lanserer et nytt produkt, og i forbindelse med denne lanseringen starter de også en stor markedskampanje. 

Merkevaren engasjerer bloggere og influensere over hele landet gjennom betalte innlegg hvor de tester og skriver om produktet deres. 

Merkevarens mål er å nå så langt og bredt som overhodet mulig med sitt produkt.

Men hvordan blir dette oppfattet av algoritmer og den mulige kjøperen?

Målet til merkevaren er å bygge autoritet rundt produktet sitt, og dette vil de gjøre ved å demonstrere for målkunden at deres forbilder også benytter produktet. 

Men hva skjer når målkunden leser femten forskjellige blogger, og alle plutselig begynner å skryte dette ene produktet opp i skyene? 

Markedskampanjen når bredt, men den mister sin autoritet.

Hvorfor? Fordi målkunden gjennomskuer at det hele kun er en stor reklamekampanje.

Så, hvordan kunne merkevaren håndtert denne reklamekampanjen for å øke autoriteten rundt sitt produkt? 

Hvis merkevaren hadde rettet seg spesifikt mot relevante innholdsprodusenter som er direkte knyttet til målgruppen deres, og samtidig planlagt markedskampanjen slik at den fikk en bedre timet slagkraft, ville de i større grad beholdt sin autoritet – men igjen redusert graden av eksponering.

Spørsmålet man sitter igjen med til slutt er kanskje: «hva er viktigst?»

I lenkebygging er det definitivt viktigst å opprettholde autoriteten. 

Du vil ikke bli som merkevaren, som til enhver pris stempler sitt navn på skjermen til målkunden.

Det krever mer finesse enn som så, særlig om man vil at sin trafikk skal forbli så organisk og bærekraftig som mulig.

Et annet viktig aspekt ved lenkebygging er relevans. De gylne lenkene er de som har høy autoritet og samtidig er relevante for det innholdet du publiserer.

Se for deg en lege som driver privat praksis: hun er i større grad avhengig av å profilere og markedsføre seg direkte mot sine kunder enn det offentlige aktører er. 

Hvis hennes nettside får en kobling fra legelisten.no, vil Google anse dette som en svært relevant kobling med høy autoritet – og hun rangerer bedre.

Jeg vil understreke at eksempelet over med merkevaren ikke er ment som en advarsel mot å drive med lenkebygging. 

Du bør absolutt se på hvordan du aktivt kan gjøre grep for å styrke din rangering gjennom koblinger. 

Ha en hensynsfull tilnærming og vær obs på at all PR ikke nødvendigvis er god PR.

Du vil profilere deg mot målgruppen din på en måte som skaper engasjement og troverdighet rundt ditt innhold.

Du kan jobbe aktivt med lenkebygging ved å for eksempel samarbeide med andre nettsider, slik vi så på eksempelet med merkevaren over.

Let rundt og finn noen som stiller med høy autoritet og relevans for deg, og ta initiativet til et samarbeid hvor du får lenket til din nettside.

Husk – brukere er alltid på utkikk etter godt innhold. Hvis du kan tilby dette (sammen med en kobling) er du på god vei til å øke din trafikk. Helt organisk!

Intern søkemotoroptimalisering

Vi har sett på ekstern SEO, som handler om ansikt utad, og grep man gjør utenfor sin egen nettside. 

La oss kaste et blikk innover.

Intern søkemotoroptimalisering går ut på å gjøre grep internt på sin egen nettside, som igjen fører til bedre rangering i Googles algoritme.

Vi har allerede sett på noen typer intern SEO, som positiv brukeropplevelse.

Lenkebygging er i utgangspunktet en ekstern form for SEO, men du kan jobbe med lenker internt på nettsiden også.

Hvis du driver en nettbutikk kan du for eksempel i produktsidene lenke til andre relevante produkter. 

Har du i tillegg en firmablogg er dette en gylden mulighet til å lenke internt på nettsiden.

Dersom en bruker har kommet til din nettside gjennom et Google-søk, vil det å lenke internt kunne bidra til at de klikker seg videre inn på nettsiden.

Dette bidrar også til at du får en intern lenkestruktur som er med på å positivt påvirke hvordan Googles algoritme rangerer din nettside.

Utover dette går intern SEO ut på å optimalisere din nettside gjennom blant annet god intern lenkestruktur, god flyt av innhold, minimere feilmeldinger, samt relevante tittel- og innhold-tags.

Det er lurt å tenke over dette på forhånd når noe nytt blir publisert på nettsiden, men du kan også gå tilbake å optimalisere eksisterende sider, for eksempel med følgende grep:

  • Legge inn relevante nøkkelord i brødtekst, titler og alternativ bildetekst.
  • Sørge for at den interne lenkestrukturen følger gode konvensjoner. Dette innebærer at lenkene på nettsiden din skal gjøre det enkelt og intuitivt for dine brukere å navigere. Lenkestrukturen vil også bidra til et godt informasjonshierarki og bedre rangering.

Når du jobber med intern søkemotoroptimalisering (og særlig intern lenkestruktur), prøv å se det fra dette perspektivet:

Googles robot er inne på nettsiden din for å forstå hva den handler om, før siden blir plassert i relevante søkeresultat basert på hva algoritmen forteller Google. Du må gjøre jobben så enkel som mulig for Google sin robot å finne frem i hierarkiet. Interne lenker som knytter sammen relevant innhold, vil styrke din rangering hos Google.

Hvorfor er søkemotoroptimalisering viktig?

Vi har hittil sett på noen av de mange aspektene ved søkemotoroptimalisering, og du begynner kanskje å forstå hvorfor dette er så viktig.

Lenkebygging, autoritet, positiv brukeropplevelse og en rekke andre aspekter er med på å kollektivt gi din nettside en bedre rangering i søkemotoren.

Når du publiserer innhold på nett blir nemlig dette innholdet samlet, indeksert og rangert av Google sin algoritme – og hvis du ikke har gjort nødvendige grep for god SEO, vil du merke at du ikke får den trafikken du forventer.

SEO fører til at brukere som gjør et nettsøk får opp din nettside i resultatet dersom det har relevans for det de søker på.

Søkemotoroptimalisering øker ikke bare trafikken på din nettside. 

Det bidrar til høyere resultatoppnåelse for din bedrift. 

Uansett hva du tilbyr dine kunder, vil SEO bidra til at du selger flere produkter og tjenester, får økt leserantall, samt mer interaksjon med din kundegruppe. 

Det er dette organisk trafikk handler om.

Søkeord og brukerintensjon

Husker du hva du googlet sist? Kanskje du søkte etter et nytt par sko, eller hjelp til hvordan å få riktig bildeformat på smart-TVen.

Uansett hva du søkte på, brukte du noen konkrete nøkkelord som du forventet at søkemotoren skulle bruke for å presentere de relevante resultatene for deg.

Se det fra kundens perspektiv: hva ville de ha søkt på for å finne ditt innhold? Dette konseptet kalles brukerintensjon, og handler om å forstå sin egen målgruppe og hvordan de søker på nett.

Denne prosessen som foregår på kundens ende kalles brukerintensjon, og vi deler opp denne i noen forskjellige underkategorier: navigasjonsorientert, informativ og transaksjons-orientert.

Hvis jeg tippet riktig om at du søkte etter hjelp med smart-TVen, så gjorde du et informativt søk. 

Du hadde et spørsmål som du trengte svar på. 

Om du søkte etter et nytt par sko gjorde du et transaksjons-orientert søk.

Se tabellen nedenfor som gir noen konkrete eksempler for de tre underkategoriene:

Navigasjonsbasert søkeintensjon
Informasjonsbasert søk
Transaksjonsbasert søk

Du lurer kanskje på hva dette har med SEO å gjøre. Svaret er enkelt:

Du må forstå din målgruppe før du kan optimalisere nettsiden og innholdet mot den. 

Når du kjenner din målgruppes brukerintensjon, kan du begynne å skreddersy ditt innhold direkte mot nøkkelordene de bruker i sine søk.

Vi skal videre se litt på viktigheten av nøkkelord i SEO, og hvordan du kan finne de rette nøkkelordene for ditt innhold.

Søkeord er nøkkelen

Google vurderer kontinuerlig ditt innhold for relevans og rangering knyttet til spesifikke nøkkelord.

Nøkkelordene er de frasene og ordene som blir brukt til å søke opp relevant innhold knyttet til de gitte nøkkelordene.

Søkemotoroptimalisering handler altså om å alltid sørge for at innholdet er fokusert mot spesifikke nøkkelord, slik at innholdet ditt rangerer godt når potensielle kunder gjør nettsøk med disse nøkkelordene.

Om vi tar utgangspunkt i en nettbutikk som selger sko, så kan for eksempel noen av nøkkelordene være «Nike», «sko», «joggesko», «sandaler» etc.

Det å identifisere og iverksette disse nøkkelordene i din egen hjemmeside er på mange måter en kundeorientert prosess, da du må sette deg inn i situasjonen til kunden og se det fra deres side.

Det finnes verktøy som hjelper deg å identifisere de nøkkelordene du bør bruke, men disse er automatiserte og generaliserte. 

De kan være til stor hjelp, men først må du inneha en god forståelse for din egen kundegruppe. 

Først da vil de automatiserte verktøyene kunne brukes effektivt.

Et av disse verktøyene er Google Søkeordplanleggeren.

Forskjellige deler av hjemmesiden og innholdet ditt vil kreve forskjellige nøkkelord, avhengig av hva du vil rangere for. 

En produktside bør rangere godt mot merkevaren/produktet, og en artikkel bør rangere godt mot nøkkelord knyttet til innholdets tema.

Google Søkeordplanleggeren hjelper deg å finne ut av hvilke nøkkelord du bør profilere deg mot. 

I nøkkelord med lavt søkevolum er det enklere å rangere, men mot nøkkelord som har tusenvis av søk hver dag vil det være stor konkurranse.

En gylden middelvei vil være å finne ut hva din kundegruppe søker på, og i starten profilere deg mot nøkkelord med oppnåelige mål for rangering.

Google søkeordplanleggeren
Eksempel fra Google søkeordplanleggeren for søkeordet "søkemotoroptimalisering"

Kort fortalt kan man si at nøkkelord handler om å optimalisere sitt eget innhold slik at det innehar de nøkkelordene du forventer at din målgruppe søker på.

Søkemotoroptimalisering – mer enn bare tekst

Når man tenker på søkemotoroptimalisering er det naturlig å anta at dette er noe som er forbeholdt teksten på hjemmesiden din.

SEO kan gjennomføres i alle ledd – fra brødtekst og titler til bilder og video.

Søkemotoroptimalisering for video

Dersom du publiserer videoer via YouTube kan du gjøre tilsvarende SEO for dette. 

Finn ut hvilke nøkkelord du vil profilere deg mot og bruk for eksempel Google Trends for å finne ut hva søkevolumet er på disse nøkkelordene i YouTube.

Det sikreste er å profilere seg mot nøkkelord med lav konkurranse – men er du ambisiøs kan du også prøve å rangere i et mer trafikkert nøkkelord.

Husk: Søkemotoroptimalisering handler om å identifisere hva som fungerer, og tilpasse sin tilnærming basert på dette. 

Får man ikke de resultatene man vil ha må man gjøre mer av det man vet fungerer. 

Når du kjenner alle faktorene i dette systemet vil du få en intuisjon som forteller deg hvilke tråder du bør trekke i, og hvilke resultater det gir. 

Når du finner noe som gir svært gode resultater lønner det seg å implementere dette i andre ledd på nettsiden.

Søkemotoroptimalisering for bilder

Når det gjelder SEO for bilder så er regel nr. 1 ganske enkel:

Alltid bruk bilder.

Videre bør du se på følgende grep for god SEO i bildene på nettsiden din:

  • Bruk relevante og beskrivende bilder av god kvalitet.
  • Velg filnavn og alternativ tekst som raskt forteller Google hva bildet viser.
  • Optimaliser bildene slik at de ikke tynger ned nettsiden din. Rask lastetid bidrar til både god brukeropplevelse og SEO. Et godt verktøy for dette er JPEGmini, som reduserer filstørrelsen uten nevneverdig kvalitetstap.
  • Velg gode og beskrivende bildetekster.

Søkemotoroptimalisering for leservennlig innhold

Vi har gjennom artikkelen sett på de forskjellige aspektene ved søkemotoroptimalisering som spiller inn på hvordan din nettside rangerer i Googles algoritme.

Du blir kanskje fristet til å gjøre en skikkelig overhaling av nettsiden, hvor hver side er proppfull av relevante nøkkelord, bilder og lenker.

Men ha alltid bakhodet:

God søkemotoroptimalisering bør aldri sees av endebrukeren. 

Hvis teksten i blogginnlegget ditt er overøst med nøkkelord i et forsøk på å rangere bedre, vil det gå på bekostning av innholdets kvalitet. 

Det samme gjelder ekstern SEO, hvor du profilerer din nettside utad.

Derfor er vårt råd at du ikke tyr til raske løsninger som billige utenlandske selskaper, spam-bots eller lignende. 

Disse løsningene gir deg mye og rask eksponering, men det vil i det lange løp hindre deg i å oppnå målene dine.

En bedre forståelse for hvordan søkemotoroptimalisering fungerer, kombinert med god forretningsteft og forståelse for kundegruppen vil derimot danne et solid grunnlag for langvarig, stødig og organisk vekst.

10 gode tips for økt synlighet

  1. Prøv å få “Dofollow” lenker fra andre nettsider, selv om “nofollow” er også en god indikator.
  2. Sørg for at nettsiden din laster raskt. Nettsidehastighet er en av faktorene Google ser på når de skal rangere på søkeresultatet.
  3. Skriv for mennesker med god leserbarhet, ikke for roboter.
  4. Bruk søkeordet du ønsker å rangere for i bildenavnet og beskrivelsen av bildet (hvis det passer seg naturlig)
  5. Ha en sikker nettside, dersom nettsiden din er på http-protokoll er det på tide å få et SSL-sertifikat og komme seg over til https-protokoll.
  6. Tenk mobil først, både for design og brukervennlighet
  7. Dersom du har mange små artikler om samme emne, prøv å samle det i en større og bedre artikkel.

Veien til nummer 1 på søkeresultatet

Søkemotoroptimalisering åpner dørene til din nettside.

Ved å ta i bruk de forskjellige aspektene ved SEO som vi har sett på i denne artikkelen kan du være sikker på at du vil få økt trafikk. 

Ikke bare som søyler og tall, men som verdifull vekst og økt interaksjon med din målgruppe.

Dersom du ønsker et fugleperspektiv på hvordan markedskanaler som kan være aktuelle for din bedrift har vi også en fin artikkel om “hvordan du kan få flere kunder til din lokale bedrift”

Denne artikkelen er en lavterskel-inngang til søkemotoroptimalisering, og det har vært vårt mål å formidle de tekniske aspektene på en lettfattelig måte – uten å forenkle det så mye at det går på bekostning av det aller viktigste. 

Dersom du synes artikkelen var informativ, eller har spørsmål om søkemotoroptimalisering får du lett svar i kommentarfeltet under!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Legg igjen en kommentar

Om André Mikalsen

André er daglig leder og håndterer alt av digital markedsføring. Han har en sterk lidenskap for å skape resultater som ikke bare oppnår forretningsmålene, men overgår alle forventninger.

Våre andre artikler

small_c_popup.png

Ja takk, jeg vil gjerne motta strategifilmen

Se hvordan du kan ta bedriften din til nye høyder

Gratis og uforpliktende.