Teknisk SEO

Ikke la deg lure av navnet – teknisk søkemotoroptimalisering (SEO) er det enkleste stedet for deg å begynne arbeidet mot en bedre rangering i Googles søkemotor.
Picture of André Mikalsen
André Mikalsen

Daglig leder

Innholdsfortegnelse

Teknisk SEO (også kjent som on-site SEO) handler om de grepene du gjør internt på nettsiden din. Ønsker du en komplett gjennomgang i temaet kan du se vår omfattende guide til søkemotoroptimalisering her.

Et oversiktsbilde: Teknisk SEO

Dersom du planlegger å gjennomføre teknisk SEO på din nettside kan det være vanskelig å vite akkurat hvor du skal begynne. I denne artikkelen skal vi gå over følgende grep for teknisk SEO:

  1. Teknisk SEO-analyse
  2. Hvorfor er teknisk SEO viktig?
  3. Nøkkelord og søkeord
  4. SEO-vennlig innhold
  5. Hvordan optimalisere innholdet ditt
  6. Nettsidehastighet
  7. Mobil brukervennlighet
  8. Strukturert data
  9. Intern lenkebygging og sitemap

Husk alltid: Fasiten finner du hos Google

Teknisk analyse handler først og fremst om din egen nettside internt – men svaret på hva som er relevant og godt SEO-innhold finner du hos Google.

Hvordan?

Du gjør simpelthen et søk på det aktuelle søkeordet og ser hva Google vurderer som best rangert innhold i dag.

Din jobb er å gjøre det enda bedre. Men husk at plass #1 ikke bare rangerer godt på grunn av teknisk/intern SEO. Har man ekstremt god off-site SEO kan en mindre optimalisert nettside også klare å rangere godt – derfor er sammenhengen mellom off-site og on-site SEO særlig viktig.

1. Teknisk SEO analyse

Det beste stedet å starte for å finne ut hvordan du kan øke den organiske trafikken på din nettside er å gjennomføre en teknisk SEO analyse. Da vil du kunne samle verdifull data som indikerer hvor feilene og mulighetene ligger – og hva du må gjøre for å få best resultat.

En nøyaktig og inngående analyse av nettsiden vil normalt kreve profesjonell kompetanse innen SEO-feltet – men det finnes noen verktøy du kan ta i bruk for å gjøre deler av kartleggingen selv:

 

2. Hvorfor er teknisk SEO viktig?

Før eller siden vil Googles robot (Googlebot) komme på besøk og gjøre en vurdering av nettsiden din. Dette skjer regelmessig, og roboten bemerker seg endringer du gjør i sin vurdering. Denne vurderingen avgjør hvor godt du rangerer i søkemotoren, som igjen avgjør hvor i søkeresultatet du havner for de relevante søkeordene dine. 

De spesifikke mekanikkene bak Google sin vurdering er det ingen som har fullstendig innsikt i – men vi vet om mange av faktorene som spiller inn på resultatet.

Det Google spesifikt vil ha er relevante svar på det brukerne søker etter. Det er din jobb å sørge for at du tilbyr det mest relevante svaret. Det er her teknisk SEO kommer inn.

Ved å optimalisere nettsiden internt gjennom riktig bruk av relevante søkeord, SEO-vennlig innhold, god lenkestruktur og mye mer sørger du for at Google vurderer nettsiden din som et relevant søkeresultat.

Dette gir deg på sikt økt organisk vekst og bedre synlighet med din målgruppe.

Teknisk SEO for nettbutikk

3. Søkeord og nøkkelord

Uansett hva slags bedrift du driver og hvilket marked du opererer i finnes det et sett med relevante søkeord for deg. Og mest sannsynlig noen få svært relevante nøkkelord som treffer din nettsides spiker på hodet. For eksempel vil du som elektriker i Namsos sørge for å rangere godt på søkeordet “elektriker namsos” – men det finnes også en rekke andre søkeord som du kan fokusere på for spesifikke tjenester, blogginnlegg og produktsider.

Trikset er å finne ut hva disse søkeordene og nøkkelordene er, og videre optimalisere nettsiden internt for disse.

For å kartlegge hvilke søkeord som er relevante for deg trengs det kunnskap om markedet og målgruppen du sikter mot, og hva slags produkter og tjenester du eventuelt tilbyr (ikke alle nettsider selger noe, men god bruk av søkeord og nøkkelord er fortsatt høyst relevant).

Det finnes gode verktøy som lar deg få innsikt i ulike søkeord, som hvor mye søkevolum, konkurranse og trafikk det er for de aktuelle søkeordene. Her er noen verktøy du kan ta i bruk i dag:

  • Google sitt eget gratis-verktøy i Google Ads (Google Søkeordplanlegger)
  • Semrush – et betalt alternativ
  • Ubersuggest – noe gratis funksjonalitet, så betalt


Husk: Når du kartlegger hvilke søkeord som er relevante for deg, så vil dette variere fra side til side på nettsiden din. Driver du nettbutikk vil antakelig hvert produkt og kategori ha egne søkeord. Mens driver du en lokal rørleggerbedrift vil du mest sannsynlig ha forskjellige sider for de ulike tjenestene. Kundene søker både på “tette rør” og “rørlegger i drammen” – målet ditt er å oppnå god rangering for disse relevante søkene.

4. Gjør grep for SEO-vennlig innhold

Overdreven bruk av søkeord (keyword stuffing) på nettsiden vil aldri være nok dersom du ønsker å nå toppen av søkelisten, og kan dessuten være direkte negativt i Google sine øyne. 

Googlebot er smart, og lar seg ikke lure lett. Det er bunnsolid og relevant innhold som tar deg til toppen.

Se det fra Google sin side: Hva er viktig for å gi deres brukere en god opplevelse av søkemotoren? At resultatene de presenterer er av høy kvalitet, og at de raskt gir brukerne det de er på utkikk etter.

Som vi nevnte tidligere så ligger fasiten hos Google. Gjør et søk på de aktuelle søkeordene dine og se hva som rangerer bra i dag.

Din jobb er å imøtekomme det samme nivået av kvalitet, men også å bringe noe nytt til bordet. Et ekstra element som ingen av de andre enda har tenkt på.

Noen gode tips for SEO-vennlig innhold:

  • Bruk punktlister aktivt når det faller seg naturlig. Dette bryter opp innholdet og bidrar til bedre lesbarhet.
  • Ta i bruk et enkelt, tydelig og «muntlig» språk som alle kan forstå – men vær unik i språket.
  • Bruk lett og luftig tekst og en enkelt navigerbar nettside.
  • Vær flittig med titler og undertitler. Dette gir god oversikt og lesbarhet.
  • Presenter svaret på spørsmålet til brukeren så raskt som mulig. Med andre ord, ikke dra kunden din gjennom en novelle før de kommer til det relevante innholdet.

5. Hvordan optimalisere innholdet ditt

Når du har kommet frem til en god oppskrift for å gjøre ditt innhold spesifikt, relevant og tilgjengelig for din målgruppe må du videre sørge for at de relevante søkeordene blir brukt korrekt der de skal.

Driver du nettbutikk vil du som nevnt tidligere ha et stort antall sider som hver for seg må rangere godt for de spesifikke søkeordene. Her er det lett å glemme kategoriene: Mange kunder søker for eksempel på «joggesko» eller «kjoler». Derfor er det viktig å rangere godt for disse overordnede kategoriene, så vel som de spesifikke produktsidene.

Bruk av riktige søkeord er også høyst relevant selv om du ikke direkte selger produkter eller tjenester. Innlegg og kategorier i en blogg kan sammenlignes direkte med eksemplet over.

Driver du en lokal bedrift – la oss si et regnskapskontor i Vikersund – vil du også sørge for at du rangerer godt for aktuelle søkeord. 

Her har du fordelen av at dine søkeord mest sannsynlig er mindre tynget av konkurranse. Søkeordet “regnskapsfører” vil være svært tungt trafikkert – mens søkeordet “regnskapsfører vikersund” er mye lettere for deg å rangere i.

En kort guide til optimalisering av innhold:

  • Pass på at søkeordene er godt representert i brødteksten for de aktuelle sidene.
  • Bruk søkeord i titler og undertitler, bildetekst, meta-tekst, URL-er og i sosiale medier som linker til nettsiden din.
  • Sørg for at URL-ene dine er korte og beskrivende.
  • Optimaliser tittel-tagen for den aktuelle siden. Dette er viktig når du først når søkeresultatene.
  • Optimaliser og komprimer bilder på nettsiden. En nettside som laster tregt gir dårlig vurdering av Google.
  • Navngi bilder med beskrivende og konsis tittel og alt-tekst.
Viktig med hastighet for SEO

6. Nettsidehastighet

Når Google vurderer nettsiden din er det ikke bare selve innholdet som settes under lupen – men også hvor lang tid det tar å komme til nevnt innhold. 

Hvis nettsiden laster tregt, er dårlig strukturert og generelt sett er vanskelig å navigere gjennom vil du rangere dårlig – uansett hvor bra SEO-innhold du har.

Her er noen tips til hvordan du kan øke hastigheten på nettsiden din:

  • Undersøk om der du har nettsiden din (hosten) tilbyr konkurransedyktig hastighet.
  • Optimaliser grafisk innhold for best lastetid. Dette innebærer komprimering av bilder og andre grafiske elementer.
  • Ikke overlast nettsiden din med tunge plugins – keep it lean.
  • På backend kan en god databaseoptimalisering gjøre at nettsiden raskere får tak i dataen som etterspørres.
  • Bruk caching på nettsiden din. Dette gjør at nettsiden lastes ned lokalt hos brukeren inntil siden blir oppdatert. Dette forbedrer hastighet ved høy trafikk.
  • Unngå for mye bruk av web-fonter. Selv om det gir nettsiden et unikt visuelt uttrykk gir det flere HTTP-forespørsler mot eksterne ressurser som tynger ned ytelsen.


Bildet under er hentet fra Google sitt analyseverktøy for nettsidehastighet,
PageSpeed Insights. Her kan du plotte inn din nettside og få en rekke verdifulle tilbakemeldinger på hvilke spesifikke grep som kan gjøres for bedre nettsidehastighet.

Google PageSpeed verktøy

7. Mobil brukervennlighet

Bruken av mobile enheter dominerer markedet, og det er svært viktig at din nettside er brukervennlig på disse plattformene. Mange bruker mye tid på å utvikle og optimalisere desktop-versjonen av nettsiden sin, og glemmer at potensielt majoriteten av brukerbasen besøker mobilversjonen.

Googles Mobile-Friendly-Test vil gi deg en indikasjon på hvorvidt den mobile versjonen av nettsiden din er optimalisert for mobil brukervennlighet.

Mobil brukervennlighet og SEO

8. Strukturert data

Strukturert data er en standardisert måte å legge frem informasjon om din nettside slik at søkemotorer som Google lettere kan forstå hva nettsiden handler om. 

Det finnes ulike måter å legge frem strukturert data på din nettside:

  • JSON-LD: Et JSON-skript som benyttes i nettsidens header.
  • Microdata: Understreker elementer og verdier innen HTML-attributtene itemtype og itemprop.
  • RDFa: Understreker elementer og verdier innen HTML-attributtene typeof og property.
  • Microformats: HTML-tags som strukturerer data på en side innenfor klasse-attributten. Se microformats.org for mer info.
  • Page Date: Med Page Date kan Google hente ut dato direkte fra siden. ISO 8601 gir best resultat.

 

Under ser du eksempler på noen av de ulike tekniske løsningene:

Teknisk SEO: strukturert data

9. Intern lenkebygging

Spesielt viktig er det også at nettsiden din har en oversiktlig og solid lenkestruktur. Dette gjør at både brukeren og Googlebot finner raskt frem – Win-win!

God lenkestruktur får du ved å sørge for at de ulike sidene dine lenker tilbake til hverandre. Her er det viktig å ikke lenke helt vilkårlig – men faktisk sørge for at relevant innhold blir lenket til.

Husk: alt du gjør fra et SEO-ståsted skal være til nytte for brukerens opplevelse.

Et solid menysystem og lenke tilbake til startsiden er også en god måte å optimalisere den interne lenkingen på.

PS: Det er også verdt å lenke til relevant eksternt innhold når det passer seg. Noen vil fortelle deg at dette er dårlig praksis – men Google selv sier at ekstern lenking er en flott måte å gi ekstra verdi til dine lesere.

Eksempelvis: La oss si du har en bloggpost om å bake brød. Det vil falle seg naturlig å tipse leseren om aktuelle ingredienser og utstyr. Ingen ekstern lenking til dette innholdet vil kun frustrere leseren, og krever at de forlater nettsiden din for å søke på egenhånd.

En lenke gjør det derimot lett for leseren å navigere eksternt samtidig som de er forankret i din bloggpost. Enda bedre er det om du konfigurerer lenker slik at de åpnes i ny fane. 

 

Sitemap

Et sitemap er en teknisk oversikt over hele nettsiden din som gjør det enkelt for søkemotoren å finne frem og indeksere de ulike sidene – samt at den forstår hvilke sider som er viktigere enn andre. 

I bildet under ser du en visuell representasjon av et sitemap og hvordan Googlebot finner veien gjennom hierarkiet. Husk: Googlebot kan komme inn på hvilken som helst side på nettsiden din, og et sitemap viser veien rundt.

Sitemap forklart

Det finnes noen ulike typer sitemaps:

  • Vanlig XML-sitemap: Et sitemap i XML-format som linker mellom de ulike sidene på nettsiden din.
  • Video-sitemap: Denne formen for sitemap gjør det spesielt enkelt for søkemotoren å forstå video-innhold på nettsiden din.
  • Bilde-sitemap: Denne sitemapen hjelper søkemotoren å finne alle bildene du har på nettsiden.

Fra et SEO-ståsted er det spesielt viktig med et godt sitemap. Driver du for eksempel en nettbutikk med tusenvis av sider vil sitemapet gjøre det mye enklere for Googlebot å finne frem, og du er sikker på at nettsiden din blir vurdert og rangert.

Tips: Nettsiden xml-sitemaps.com lar deg generere sitemaps helt gratis (opptil 500 sider).

Konklusjon

Teknisk SEO er en flott måte å styrke ditt innhold samtidig som du rangerer bedre når Googlebot kommer på besøk. 

Skulle du være interessert i å lære mer om SEO eller undersøke mulighetene for din bedrift kan du også be om en gratis strategivideo fra oss her, så ser vi på mulighetene som finnes for din bedrift – helt gratis og uforpliktende.

5/5

basert på 18 tilbakemeldinger for teknisk SEO.

Innholdsfortegnelse

Nylige artikler

Ønsker du lese videre om et spesifikt emne? Besøk vår artikkel oversikt.

Illustrasjon av figur som trykker på et søkefelt som sier "SEO".

Hva er søkemotoroptimalisering / SEO?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er strategier du kan iverksette for å få nettsiden til å rangere høyre på søkemotorer som Google. I denne artikkelen vil du lære ...
Les mer →
Bilde av Bad & VVS sin nettside på mobil

Case studie av Bad & VVS

Case Studie: Bad & VVS Fra underpriset oppdrag på Mittanbud til rask forhøyelse av ansatte og god lønnsomhet. Beskrivelse: Når Bad & VVS tok kontakt ...
Les mer →
Hva er CRO (konverteringsoptimalisering)

Hva er CRO

CRO (konverteringsoptimalisering) handler om å få besøkende på nettsiden din til å utføre de handlingene du ønsker mer av.
Les mer →