Guide til søkemotoroptimalisering for nettbutikker på en laptop

Guide til søkemotoroptimalisering for nettbutikker

Betalt plassering tar deg bare så langt. Driver du nettbutikk i 2021 er søkemotoroptimalisering (SEO) et av de viktigste grepene du kan gjøre for å nå ut til målgruppen på en organisk og bærekraftig måte.
Picture of André Mikalsen
André Mikalsen

Daglig leder

Innholdsfortegnelse

Når brukere søker på nett etter produkter og tjenester i ditt sortiment er det uhyre viktig at du gjør alt du kan for å havne øverst i søkeresultatet. Et fåtall av brukerne blar seg til bunn av søket – for ikke å snakke om til internettets fjerntliggende ødemark: nemlig side to på Google.

Vi skal i denne artikkelen spesifikt gå inn på søkemotoroptimalisering for nettbutikk – men er du nysgjerrig på et bredere perspektiv kan du finne alt du trenger å vite om SEO her.

La oss sparke i gang med noen nyttige tips for deg som vil utbedre SEO for din nettbutikk:

Tips #1 – Rask nettside gir bedre konverteringsfrekvens og rangeringer/synlighet

En rask og teknisk optimalisert nettside er først og fremst viktig for å gi besøkende en god brukeropplevelse. Rask nettside gir med andre ord økt konverteringsfrekvens. Fra et SEO-perspektiv er en rask nettside også spesielt viktig for å rangere godt hos Google.

Kort fortalt: ingen liker en treg nettbutikk! Verken brukere eller Google. Husk også å gjøre grepene på alle plattformer du publiserer på, slik at både kunder på mobil, nettbrett og PC får en god opplevelse.

Du kan teste hva Google synes om hastigheten på nettbutikken din her.

Tips #2 – Gjennomfør en søkeordsanalyse

SEO for nettbutikker handler i stor grad om søkeordene du vektlegger. Derfor lønner det seg å gjennomføre en grundig søkeordsanalyse der du kartlegger om nettbutikkens produkter og kategorier dekker de gjeldende søkeordene for din målgruppe.

Kategorier er spesielt noe som typisk blir oversett i SEO for nettbutikker, men er høyst relevant for de større søkeordene som brukes overordnet for å finne det aktuelle produktet. Sørg derfor for at nettbutikken vektlegger de rette søkeordene, både i produkter og i kategorier.

Tips #3 – Sikre god on-site SEO

Spesielt viktig er det at nettbutikken har god lenkestruktur internt. Noen grep du kan gjøre for å forsikre deg om god intern lenking er:

  • Bruk et oversiktlig menysystem som gir kunden en god brukeropplevelse når de navigerer seg gjennom lenkene.
  • Sørg for at alle sider linker tilbake til forsiden.
  • Unngå bruk av sidetall. Et bedre alternativ for nettbutikker er en enkel knapp som «last flere produkter».
  • Husk å indeksere nettbutikkens sider i Google. Dette er åpenbart innen grunnleggende SEO, men for ordens skyld er det lurt å ta en sjekk. Glemmer du dette enkle grepet vil du ikke dukke opp i søkeresultatene i det hele tatt.
  • Et produkt i nettbutikken din kan ha mange variasjoner. Ta for eksempel produktet badedrakt. Her er det mange nettbutikker som gjør at når man for eksempel velger farge eller størrelse, så endrer URLen seg til f.eks. /badedrakt/rosa, /badedrakt/grønn, /badedrakt/liten og så videre.

    Dette er ikke optimalt med tanke på SEO hos en nettbutikk, da mange unødvendige URLer skapes, og det blir mer jobb for Google å forstå nettsiden din.

    Derfor er det en god idé å fortelle Google at de kun skal fokusere på hovedproduktet, nemlig /badedrakt. Dette gjør du gjennom en canonical redirect, som betyr at Google utelater alle under-lenkene i indekseringen. Da slipper du at Google må rote seg gjennom en lang liste med lenker for å rangere din nettside, og kun fokuserer på de viktigste.

Tips #4 – Gi kunden nyttig informasjon

Det som gjør nettbutikker unikt fra et SEO-perspektiv er det brede spekteret av søkeord som kan omfavnes av én enkelt nettbutikk. Sannsynligvis selger du ulike typer produkter og tjenester, og dermed vil det være kritisk at du ikke bare rangerer godt for overordnede kategorier, men også for enkeltprodukter.

Derfor bør du sørge for at hvert produkt er lagt inn med nyttig og informativ tekst der aktuelle søkeord vektlegges. Dette gjør ikke bare opplevelsen bedre for kunden – men det gir deg bedre rangering for alle produktene i nettbutikken din.

Tips #5 – Bygg lenker gjennom samarbeid

Ekstern lenkebygging er et svært viktig aspekt innen SEO. Det er her du danner grunnlaget for den organiske veksten på sikt.

Selv om netthandelen er et sterkt konkurransedrevet marked er det alltid muligheter for samarbeid. Prøv å finne en relevant nettside der du gjennom for eksempel et gjesteinnlegg får lenket tilbake til nettbutikken din.

Andre gode måter å bygge lenker på eksternt er for eksempel gjennom brukeranmeldelser eller via deling på sosiale medier.

Få hjelp til nettbutikk søkemotoroptimalisering

Et erfarent SEO-byrå vil kunne hjelpe deg med disse tipsene og mye mer. Hos Mikalsen Utvikling har vi med over 30 fornøyde kunder fortsatt til gode å se at SEO-investeringen ikke har betalt seg i flerspann. 

Skulle du være interessert i å lære mer om SEO eller undersøke mulighetene for din nettbutikk kan du be om en gratis strategivideo fra oss her, så ser vi på mulighetene som finnes for din bedrift – helt gratis og uforpliktende.

5/5

basert på 18 tilbakemeldinger for søkemotoroptimalisering.

Innholdsfortegnelse

Nylige artikler

Ønsker du lese videre om et spesifikt emne? Besøk vår artikkel oversikt.

Illustrasjon av figur som trykker på et søkefelt som sier "SEO".

Hva er søkemotoroptimalisering / SEO?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er strategier du kan iverksette for å få nettsiden til å rangere høyre på søkemotorer som Google. I denne artikkelen vil du lære ...
Les mer →
Bilde av Bad & VVS sin nettside på mobil

Case studie av Bad & VVS

Case Studie: Bad & VVS Fra underpriset oppdrag på Mittanbud til rask forhøyelse av ansatte og god lønnsomhet. Beskrivelse: Når Bad & VVS tok kontakt ...
Les mer →
Hva er CRO (konverteringsoptimalisering)

Hva er CRO

CRO (konverteringsoptimalisering) handler om å få besøkende på nettsiden din til å utføre de handlingene du ønsker mer av.
Les mer →