Hvordan få nettsiden på Google

Hvordan få nettsiden på Google

Når du skal starte arbeidet med søkemotoroptimalisering er første bud å sørge for at nettsiden i det hele tatt vurderes av søkemotoren.
Picture of André Mikalsen
André Mikalsen

Daglig leder

Innholdsfortegnelse

Når du skal starte arbeidet med søkemotoroptimalisering er første bud å sørge for at nettsiden i det hele tatt vurderes av søkemotoren.

Men hvordan få nettsiden på Google?

Google: Kort fortalt

Kort fortalt fungerer Google slik: De finner ved hjelp av sin Googlebot nye nettsider ved å finkjemme internett for nye lenker, og indekserer disse kontinuerlig i sin enorme database. Dersom din nettside ikke indekseres, betyr det også at du ikke dukker opp i søkeresultatene.

Det må fikses.

Gjør nettsiden indeksérbar

Hvis nettsiden din ikke indekseres av Googlebot vil mye av arbeidet med SEO være forgjeves. Pass derfor på at nettsiden din har content= «index» i kildekoden. Dette forteller Googles robot at nettsiden er indeksert, og at den kan vurderes. 

At en nettside er indeksert betyr i praksis at Google har lov til å besøke nettsiden og lese innholdet. Er ikke nettsiden indeksert vil heller ikke Google kunne vurdere nettsiden din.

Dersom nettsiden er utviklet i WordPress finnes det mange gode plugins for nettopp denne indekseringen – som for eksempel Yoast SEO og RankMath SEO.

Dersom du har spesifikke sider som ikke vises på Google kan disse indekseres gjennom Google Søkekonsoll – eller du kan feilsøke hvorfor de ikke er indeksert.

Google Søkekonsoll

Vi anbefaler alle som skal jobbe med søkemotoroptimalisering å benytte seg av Google Søkekonsoll (Google Search Console). Dette er et allsidig og gratis verktøy som gir deg god innsikt i nettsidens søketrafikk, ytelse og oversikt over problemer som må løses.

Hvordan sjekke at nettsiden er indeksert?

For å være sikker på at nettsiden din er indeksert kan du enkelt sjekke dette ved å søke på site:dinnettside.no i Google sitt søkefelt (skift ut dinnettside.no med din faktiske nettside).

Tallet du får i resultatet viser hvor mange av sidene på nettsiden Google har indeksert. Det er også mulig å sjekke spesifikke lenker for indeks-status. Dette gjør du ved et lignende søk, men inkluder sub-lenken til siden: site:dinnettside.no/mitt-innhold – Igjen, skift ut mitt-innhold med den faktiske lenken.

Får du ingen resultat på dette søket er ikke den spesifikke siden indeksert av Google.

Sitemap i XML-format

Et godt råd er å strukturere et sitemap i XML-format som du legger inn i Google Søkekonsoll. Dette forteller Google hvilke sider du ønsker at skal vises i søkeresultater.

Dette gjør det lettere for deg å jobbe målrettet mot det innholdet på nettsiden som virkelig teller i SEO-sammenheng.

Fjern blokkering i robots.txt

Hvis du sliter med at Google ikke indekserer hele nettsiden din kan dette skyldes blokkeringer i robots.txt-filen for din nettside (dersom filen ikke er satt opp må den lages). 

Besøk dinnettside.no/robots.txt, og se spesifikt etter denne kodesnutten:

1 User-agent: Googlebot
2 Disallow: /

Om du har denne kodesnutten betyr det at Googlebot ikke har tilgang. Da må du korrigere kodesnutten slik:

1 User-agent: *
2 Disallow: /

Da får alle bots lov til å analysere nettsiden.

Et søk på «Disallow» i denne filen kan også avdekke andre spesifikke lenker på nettsiden som ikke tillates indeksering.

Dette kan du også bruke for å bevisst blokkere noen sider fra Google og andre bots – for eksempel en administrasjonsside i WordPress. Da bruker du for eksempel Disallow: /wp-admin/

Andre tips for å få nettsiden på Google

  • Sjekk for uønskede canonical tags. Disse kan fortelle Google å indeksere feil versjon av en spesifikk nettside.
  • Noen sider kan være såkalt “no-index”. Dette gjør at Google ikke indekserer siden. Sørg for at ingen av de viktigste sidene du vil rangere for har en rel=”noindex”-tag.
  • Oppretthold solid intern lenkestruktur slik at Googlebot enkelt finner frem på nettsiden din. Dette gjør du ved å ha gode menysystemer, lenker mellom relevant innhold og alltid en lenke tilbake til startsiden.
  • Vær obs på “crawl budget” dersom du har en middels til stor nettside med mange lenker. Google bestemmer selv hvor ofte og hvor mye tid de bruker på nettsiden din. Har du mange lavkvalitetssider kan dette stjele dyrebart crawl-budsjett.


Når du er sikker på at nettsiden er indeksert og klar for vurdering av Googlebot kan du med trygghet gjøre nødvendig SEO-arbeid. Temaet hvordan fungerer søkemotoroptimalisering
 kan du lese mer om i vår komplette gjennomgang av temaet fra A-Å. 

Skulle du være interessert i å lære mer om SEO eller undersøke mulighetene for din nettbutikk kan du også be om en gratis strategivideo fra oss her, så ser vi på mulighetene som finnes for din bedrift – helt gratis og uforpliktende.

5/5

basert på 18 tilbakemeldinger for søkemotoroptimalisering.

Innholdsfortegnelse

Nylige artikler

Ønsker du lese videre om et spesifikt emne? Besøk vår artikkel oversikt.

Illustrasjon av figur som trykker på et søkefelt som sier "SEO".

Hva er søkemotoroptimalisering / SEO?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er strategier du kan iverksette for å få nettsiden til å rangere høyre på søkemotorer som Google. I denne artikkelen vil du lære ...
Les mer →
Bilde av Bad & VVS sin nettside på mobil

Case studie av Bad & VVS

Case Studie: Bad & VVS Fra underpriset oppdrag på Mittanbud til rask forhøyelse av ansatte og god lønnsomhet. Beskrivelse: Når Bad & VVS tok kontakt ...
Les mer →
Hva er CRO (konverteringsoptimalisering)

Hva er CRO

CRO (konverteringsoptimalisering) handler om å få besøkende på nettsiden din til å utføre de handlingene du ønsker mer av.
Les mer →