Å få flere kunder til en ny eller eksisterende bedrift kan være utrolig vanskelig.
Du har allerede nok med å håndtere det daglige i bedriften og lite tid til noe ekstra.
Det er ikke akkurat som du har noe ekstra penger liggende å slenge rundt heller.
Heldigvis er det flere påviste og gode strategier som gjentatte ganger bringer mange nye kunder inn døren.
Her er de største faktorene for å øke antall nye kunder til bedrift, både betalt, og gratis.
Grunnlaget for suksess – Nettsiden din
Du har kanskje en nettside for din bedrift i dag eller ikke, men hva var fokuset når den ble laget?
Eller hva ville fokuset ditt vært dersom du skulle laget en?
De fleste legger stor vekt på design… fargene skal være korrekte, logoen skal fram og vises, men hele tankegangen legger feil grunnlag.
Nettsiden skal se bra ut, førsteinntrykk er viktig da du får bare en mulighet til et førsteinntrykk.
Nettsiden skal ha hovedfokus på å få deg flere kunder, noe som overraskende mange ser bort fra.
Hvordan legger man korrekt grunnlag for en slik suksess?
1. Ett bilde sier mer enn tusen ord, en video sier mer!
Vis hvem du og de ansatte er med bilder, smil og du skaper trygghet til de besøkende at det er genuine mennesker bak bedriften.
2. Tekst som snakker de ulike typer mennesker.
Noen er emosjonelle, noen er logiske, teksten på nettsiden må snakke til de ulike for at de skal skape relasjon mot tjenestene eller produktene du tilbyr.
3. Vis fordelene med å velge deg over konkurrentene, funksjoner og annen tørrprat skaper ikke umiddelbar interesse, de har sin plass, men fokuser på å få besøkende til å lese videre på side.
4. Søkemotoroptimalisering (vi kommer tilbake til hva dette er), men dersom du ikke legger dette i grunn ved utvikling av nettsiden blir det en større jobb (og kanskje dyrere) på senere tidspunkt.
Er du og din bedrift god i det du skal selge?
Uansett hvor god markedsføringen og nettsiden din er, selger du et dårlig produkt eller tjeneste vil dette komme fram raskt.
Spesielt i sosiale medier og den lokale jungeltelegrafen.
Men det motsatt er også sant.
Er du flink i det du gjør, vil gode digitale strategier ta deg og bedriften til nye høyder.
Har du svake fordeler med å velge deg over konkurrentene kan det å lage en være svært lett.
Spesielt for lokale bedrifter kan det være små nyanser mellom konkurrentene, men se på din bedrift og konkurrentene.
Er det noe de tilbyr som en fordel som du ikke gjør?
Hvordan får du flere kunder med digitale plattformer?
Mennesker leter etter deg, men finner de deg?
Du har sikkert blitt solgt google annonsering, søkemotoroptimalisering… hver dag …
Men hva er så fantastisk med søkemotorer?
I dag er Google dominerende for alt av søketrafikk, du er sikkert selv en god bruker, du søker etter det du leter etter.
Bing søkemotor er litt mindre benyttet, men har en sterk tilstedeværelse i Norge.
Hvordan blir du en bedrift som har høy synlighet mot de som leter etter dine tjenester?
Finn ut hvordan mennesker søker etter deg.
Du kan med gratis verktøy som Ubersuggest finne de beste søkeordene for din bedrift.
La oss si du er elektriker i Fredrikstad, vil et av dine beste søkeordene være «elektriker fredrikstad»
Ser vi på Ubersuggest ser vi at det i gjennomsnitt er 260 søk på dette i måneden.
Verktøyet vil også vise deg andre relevante søkeord, da mennesker søker på ulike søkeord.
En ting er sikkert, mange leter etter tjenester og produkter på søkemotorer hver dag.
Gjør noen søk selv og se hvor synlig din bedrift er mot dine beste søkeord.
Mange gjør dette og tenker «jeg finner ikke min bedrift» verken på forsiden av google søket, eller side 2 eller 3..
Hvordan retter man dette?
1. Betalt søkemotor annonsering (Google Adwords) – Se 5 tegn på at du kaster bort penger med Google annonsering dersom du gjør Google annonsering allerede.
2. Søkemotoroptimalisering
Jeg møter flere bedrifter som har tankegangen at den ene eller andre burde være tilfredsstillende.
Men dersom du velger å annonsere på Google og se bort fra søkemotoroptimalisering går du gjerne glipp av halvparten av kundene.
Derfor er synergien av disse ekstremt kraftig, spesielt da google annonsering kan gi deg kunder samme dag de opprettes.
Hva er søkemotoroptimalisering?
Søkemotoroptimalisering (SEO) er en langsiktig strategi, men gir veldig høy avkastning. Hvis du vil lese mer (mye) på dette feltet har vi skrevet en artikkel på 3000+ ord om søkemotoroptimalisering.
Det er også mange som neglisjerer Bing annonsering, men fra erfaring er det noen skjulte juveler her.
På grunn av mindre konkurranse, men også mindre søkevolum er det veldig kostnadseffektivt å annonsere på Bing.
Sosiale medier
Sosiale medier er et annet ord for hvor internett er i dag.
Brukere av alle aldre er på de ulike plattformene.
Facebook skiller seg ut på grunn av den ekstremt kraftige annonseplattformen.
Man kan skreddersy annonser mot ett spesifikt publikum og oppnå svært høy synlighet mot et målrettet publikum.
Men er man inne på Facebook for å bli solgt til?
De fleste bedrifter benytter sosiale medier som en annen salgskanal på lik linje som søkemotorer.
Dette er fort en vei til dyr og ineffektiv annonsering på sosiale medier.
Dersom man benytter det som en kombinasjon av salg og markedsføring oppnår man helt andre resultater.
Vekk interesse, hvis ansiktene bak bedriften din og gi nyttig informasjon.
E-post
Vi sletter eposten på sekunder dersom den ikke er høyst interessert eller relevant for oss.
Hvordan kan du være sikker på at e-poster som går ut fra din bedrift blir lest og viktigst får leseren videre mot målet du ønsker?
Du kan sende automatiske e-poster ved å tjenester som mailchimp eller Sendinblue (denne benytter jeg selv da den er gratis og har mange gode funksjoner gratis)
Dette er spesielt tidsbesparende da du kan sette opp en regel at alle som blir registert i e-post systemet ditt definert som kunde, kan få e-poster automatisk som for eksempel:
- Noen dager etter du har utført tjenesten/solgt produktet ditt kan du be kunden om å vurdere og gi tilbakemelding på sosiale medier.
- Dersom du selger tjenester som gjerne er repeterende for kunden (tannleger f.eks) kan du sette opp at 1 år etter forrige besøk får de mail om de ønsker å komme tilbake.
Slike e-poster settes opp en gang så går det automatisk uten en tanke for deg, men kan gi det utrolig mange kunder.
Det å sette opp e-poster som blir åpnet og lest krever noe kunnskap og testing.
Her er noen ting å tenke på når du skriver overskriften til e-posten du skal sende ut:
- Hastverk – Få leseren til å føle at de går glipp av noe dersom de ikke åpner e-posten.
- Nysgjerrighet – Noen ganger kan det fungere veldig godt å la det være noe mystisk over e-posten din.
- Tilbud – En stor fordel venter de dersom de åpner e-posten
- Personalisering – Å kunne vise til navn eller noe personlig gir en mye høyere åpningsfrekvens.
Man kan sette opp en e-post utsendelse med to ulike overskrifter å se hvordan som får flest til åpne den.
På denne måten lærer du noe om e-post listen din og kan ta med til neste kampanje for å få høyere antall som åpner e-posten.
Jeg har gjentatte ganger sett bedrifter få flere kunder bare med å påminne sine allerede fornøyde kunder om å gi en referanse eller spre budskapet om bedriften videre.
Google analytics
Sporingens mester fra Google selv.
Hvor mange som besøker siden din, hvor lenge er de på de ulike sidene…
Google analytics gir deg oversikten over det du trenger
Med litt ekstra konfigurasjon på nettsiden din kan du spore alle handlinger du virkelig er ute etter.
Mange setter opp annonsering selv, men ser på parametere og variabler som ikke virkelig har noe å si for din bedrift.
Dersom du får 100 mennesker fra Google annonsering inn på nettsiden, så er spørsmålet hvor mange kunder blir det av disse.
Dette reflekteres i en godt oppsatt sporing og gjør at du har data på å ta videre beslutninger i markedsføringen.
Konklusjon
Å få flere kunder trenger ikke å være en ekstrem prosess.
Vi er heldige som lever i en slik digital hverdag som gjør at mange ting går på automatikk.
Fokuser først på det som ligger til grunn for alt, nettsiden din.
Deretter se på hvordan du skal få besøk inn på nettsiden.
Til slutt se på sporingen av nettsiden, hvor mange blir kunder fra de ulike kildene og ta handling ut fra dataen du ser.
Jeg har sett fantastiske resultater til alle mulige bedrifter og hvordan virkning det har for bedriften og de som eier den.
Kanskje en sterk utvikling av din bedrift kan gi deg en bedre privat hverdag?
Frihet til mer fri fordi du har flere ansatte til å ta kunder, økonomi til det du ønsker?
Konklusjonen er enkel, ikke vent til disse strategiene er mindre effektiv.
Hva er de beste strategiene du har benyttet for din bedrift?