Brikker på et bord som staver SEO

Hva koster søkemotoroptimalisering

SEO (søkemotoroptimalisering) har blitt en nødvendighet for omtrent alle som ønsker å lykkes som aktør på nett – uansett om du er en nettbutikk eller en lokal bedrift.
André Mikalsen
André Mikalsen

Daglig leder

Innholdsfortegnelse

Kort fortalt handler søkemotoroptimalisering om å rangere høyt i søkeresultatene hos søkemotorer (som Google) for søkeord som er relevant din bedrift. Da vil potensielle kunder på let etter produkter og tjenester som du tilbyr finne deg i søkeresultatene fremfor konkurrentene dine. 

Dette kaller vi organisk søk, og er en bærekraftig måte å nå ut til kundene på sammenlignet med betalt plassering (som f.eks. Google Ads).

Er du usikker på nøyaktig hva søkemotoroptimalisering er, og hvorfor det er så viktig for din bedrift kan vi anbefale et aldri så lite dypdykk i vår komplette artikkel her: Alt du trenger å vite om søkemotoroptimalisering.

Søkemotoroptimalisering priser: 

For de fleste må man regne med et sted mellom 5,000 og 25,000 kroner i måneden for løpende SEO-tjenester, og det er i all hovedsak én avgjørende faktor som styrer den endelige prislappen – nemlig konkurransen i bransjen din. 

Her er noen konkrete aspekter ved SEO som det er lurt å være bevisst på:

  • Ønsker du å rangere øverst hos Google for et høyt trafikkert søkeord med mye konkurranse, vil det kreve mer arbeid enn å rangere for et mindre trafikkert søkeord eller et søkeord med mindre konkurranse. Så det er viktig å vite hvilke søkeord man skal prioritere, og hva som vil bidra til mer inntekt for bedriften raskest.

    Eksempel: Er du en lokal rørleggerbedrift i for eksempel Nittedal og ønsker å rangere øverst for alle som søker “rørlegger i Nittedal”, vil dette kreve mindre ressurser enn om du driver en en rørleggerbedrift i Oslo og vil rangere øverst for “rørlegger i Oslo”. Nettopp fordi de aktuelle søkeordene ikke er like tungt trafikkert og det er svært ulik konkurranse på de.

  • SEO et kontinuerlig og langsiktig arbeid som ofte trenger litt “tid i ovnen” før du ser resultatene.

  • Det finnes ingen endelig fasit i SEO-bransjen, og ulike byråer har ulike fremgangsmåter.

  • Ettersom SEO-arbeidet har en langsiktig virkning er det vanlig å supplere med Google Ads-kampanjer.

SEO-byrået sitter ikke igjen med alle pengene

Som nevnt tidligere har ulike byråer ulike fremgangsmåter og retningslinjer. Her hos Mikalsen Utvikling er det dog viktig at våre kunder vet at vårt honorar ikke går utelukkende til oss. Store deler av det kunder betaler til oss blir reinvestert tilbake til kundens nettside og SEO-arbeid i denne sammenheng.

Som for eksempel: 

  • Innholdsproduksjon: Bruk av skribenter for å forfatte relevante fagartikler/stoff til kundens hjemmeside, i tillegg til gjesteinnlegg hos andre nettsider. 
  • Vedlikeholde og danne nye samarbeid med en rekke eksterne bedrifter og nettsider for å skape en plattform for publisering av det ovennevnte innholdet, slik at våre kunder får økt eksponering og synlighet. 
  • Forhandle frem og dekke kostnader knyttet til oppføringer i aktuelle bransjemagasiner, i tillegg til lenkebygging hos nettsider relevante for din bransje. 
  • Med mer…

Punktene over er rene utgifter knyttet til SEO-arbeidet. I tillegg kommer det arbeidet som gjøres hver dag, uke og måned.

Er det verdt pengene?

Det kan føles unaturlig å investere betydelige summer i noe kundene aldri direkte vil tenke over. Men ironisk nok er det god SEO som gjør at kundene faktisk finner og ser innholdet på hjemmesiden din din.

Derfor er vår filosofi i Mikalsen Utvikling at god SEO aldri skal være en utgift, men en investering. Av de 36 kundene hos oss har samtlige hittil svært god avkastning på sin investering i SEO arbeid. 

Et annet godt poeng som understreker verdien av SEO er at jo mer trafikk du får gjennom SEO-arbeidet, desto mindre penger trenger du også å investere i betalt annonsering. På den måten reduserer du kostnader knyttet til annonsering, samtidig som du får mer verdifull og kjernenyttig trafikk for din hjemmeside.

Lær mer

Som du sikkert har forstått er det å gi et fornuftig prisestimat vanskelig uten å lære litt mer om deg og din bedrift.  Skulle du være interessert i å lære mer om SEO eller undersøke mulighetene for din bedrift kan du be om en gratis strategivideo fra oss her, så ser vi på mulighetene som finnes for din bedrift – helt gratis og uforpliktende.

5/5

basert på 18 tilbakemeldinger for søkemotoroptimalisering.

Innholdsfortegnelse

Nylige artikler

Ønsker du lese videre om et spesifikt emne? Besøk vår artikkel oversikt.

Illustrasjon av figur som trykker på et søkefelt som sier "SEO".

Hva er søkemotoroptimalisering / SEO?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er strategier du kan iverksette for å få nettsiden til å rangere høyre på søkemotorer som Google. I denne artikkelen vil du lære ...
Les mer →
Bilde av Bad & VVS sin nettside på mobil

Case studie av Bad & VVS

Case Studie: Bad & VVS Fra underpriset oppdrag på Mittanbud til rask forhøyelse av ansatte og god lønnsomhet. Beskrivelse: Når Bad & VVS tok kontakt ...
Les mer →
Hva er CRO (konverteringsoptimalisering)

Hva er CRO

CRO (konverteringsoptimalisering) handler om å få besøkende på nettsiden din til å utføre de handlingene du ønsker mer av.
Les mer →