Kommende endringer i Google algoritmen – Mai 2021

Har du fått med deg Google-endringen som skjer i mai 2021? Ikke alle vet hva denne endringen innebærer, og derfor har vi laget en artikkel som hjelper deg å forstå hva som faktisk skjer, og hvordan du som driver et nettsted kan og bør forholde deg til dette.
André Mikalsen
André Mikalsen

Daglig leder

Innholdsfortegnelse

Vi ser på:

Hva er den store Google-endringen?

Kort forklart vil brukervennlighet påvirke rangeringen av nettsiden i Googles søkeresultater.

Google vil altså vurdere hvor brukervennlig nettsiden din er, og fra mai 2021 vil scoren på brukervennlighet påvirker sidens synlighet i Googles søkeresultater. Google innfører rett og slett en ny offisiell rangeringsfaktor.

Google måler brukervennligheten gjennom Core Web Vitals. Core Web Vitals måler hvordan brukerne av en nettside opplever nettsiden basert på: 

Brukervennlighet på mobiltelefon blir viktigere enn tidligere, da Google vil legge ekstra vekt på “Core Web Vitals” for smarttelefoner. I tillegg kommer blant annet HTTPS-sikkerhet til å påvirke synligheten i søkeresultatene. 

Kommende endringer i Google algoritmen - Mai 2021 1
Hentet fra https://developers.google.com/search/blog/2020/11/timing-for-page-experience

Dette bildet viser de nye faktorene som vil påvirke rangeringen av nettsider fra mai 2021. I tillegg til Core Web Vitals vurderes optimalisering for mobiltelefon, sikker nettsurfing, HTTPS-sikkerhet og inntrengende annonser for å måle brukervennlighet. 

 

Hva betyr denne endringen for din nettside?

Alle som har en egen nettside ønsker at siden skal vises i søkemotorene. Det er sånn du får potensielle kunder og samarbeidspartnere til å finne produktene og tjenestene du tilbyr, og på den måten øker omsetningen, uansett hvilken bransje du tilhører.

Google er den klart mest brukte søkemotoren, og derfor er det viktig å optimalisere siden sin for å komme så høyt opp som mulig. Denne optimaliseringen kjenner mange av oss som SEO (søkemotoroptimalisering).

Å optimalisere en nettside for søkemotorer er en sammensatt oppgave, og det er mange faktorer som spiller inn. Det mange først tenker når de hører SEO er å lage nettsider med innhold som er relevante for det folk søker på. Dette er fortsatt viktig. Endringen fra mai 2021 er egentlig at Google legger til en ekstra faktor, nemlig faktorer som måler en nettsides brukervennlighet. Det betyr i praksis at siden din også bør optimaliseres med tanke på brukervennlighet, i tillegg til å ha relevant innhold. Det vil for eksempel si at du sørger for at siden din raskt lastes inn.

 

Merking av forventet opplastingstid – hvordan fungerer det?

Google Chrome har tidligere indikert at de på sikt vil starte å merke treff i søkeresultatene basert på forventet opplastingstid. Etterhvert kan det også komme indikasjoner på hvordan en spesifikk side vil fungere på brukerens enhet, enten det er en smarttelefon, et nettbrett eller en datamaskin, og med det valgte nettverket. Merkingen vil være lett synlig for brukere av nettleseren og gjør det enklere å styre unna lite brukervennlige sider. 

Kommende endringer i Google algoritmen - Mai 2021 2
Hentet fra https://blog.chromium.org/2019/11/moving-towards-faster-web.html

For deg som har en nettside er det derfor viktig at siden din både har relevant innhold (for å vises i søkemotorene) og er brukervennlig (for at merkingen skal vise at siden din er nettopp det). Ingen liker å besøke en lite brukervennlig nettside, og du som driver en nettside bør derfor sørge for at siden din scorer høyt på de tre Core Web Vitals.

 

Hvordan gjør du nettsiden din brukervennlig?

Endringene gir muligheter og får samtidig konsekvenser for hva du som har en nettside bør gjøre. Her får du noen tips for å sørge for at siden din har god brukervennlighet og dermed rangerer høyt på denne delen av søkemotoroptimalisering:

Tips for bedre opplevd innlastingstid (LCP)

  • Oppgradere din respektive web host:
    Dersom du oppgraderer til en bedre host, vil det resultere i raskere innlasting av innholdet på siden din og dermed en bedre score på opplevd innlastingstid.

  • Fjerne unødvendige third party scripts:
    Om siden din bruker flere scripts fra en tredjepart, vil disse gjøre at siden din lastes tregere, noe som resulterer i en dårligere LCP-score.

  • Fjerne store elementer og sørge for å ha “Lazy Loading”:
    Lazy Loading” vil sørge for at for eksempel bildene på siden din lastes inn mens brukeren blar nedover, og store elementer vil sørge for at det vil ta lengre tid å laste inn nettsiden. Dersom du sørger for å ha “Lazy Loading” og optimaliserer siden din med tanke på store elementer, vil du også score bedre på opplevd innlastingstid.

 

Tips for å få nettsiden til å respondere raskere (FID)

  • Lite og helst ingen bruk av JavaScript

En nettside som laster inn JavaScript responderer nesten ikke i det hele tatt. Derfor er det avgjørende å minimere bruken av JavaScript for gi en god FID-score.

  • Bruk cache:

En cache er en form for mellomlagring, og det vil gjøre at siden din er lagret på forhånd. Det gjør at nettsiden kan laste inn informasjonen raskere siden den ikke trenger å hente all informasjonen fra scratch.

Tips for bedre visuell stabilitet (CLS)

  • Sørge for at reklame har en fast plass:
    Dersom reklamen på nettsiden din har en fast plass, vil det gjøre at den ikke plutselig popper opp og dytter innholdet nedover på siden.
  • Pass på at nettsiden ikke har store visuelle endringer når den laster inn.

 

Nyttige verktøy

Kanskje høres dette uoversiktlig og skummelt ut. Slik er det ofte med endringer, men om du er avhengig av synlighet på nett, er det verdt å legge inn en ekstra innsats for å sørge for at siden din er så brukervennlig som mulig. 

Helt til slutt gir vi noen tips til nyttige verktøy du kan bruke som hjelp for å gjøre siden din mer brukervennlig.

 

  • GTMetrix:
    GTMetrix er et gratis verktøy som analyserer hastigheten på nettsiden din.

     

  • Google Page Speed Insight:
    Google Page Speed Insight er et annet verktøy som analyserer hastigheten på nettsiden din. Verktøyet er enkelt å bruke. Du skriver bare inn URL-en du vil undersøke og trykker på “Analyser” (“Analyze”). Du vil da få en detaljert oversikt over hva som eventuelt gjør nettsiden din treg og forslag til hvordan du kan forbedre dette.

Innholdsfortegnelse

Nylige artikler

Ønsker du lese videre om et spesifikt emne? Besøk vår artikkel oversikt.

Illustrasjon av figur som trykker på et søkefelt som sier "SEO".

Hva er søkemotoroptimalisering / SEO?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er strategier du kan iverksette for å få nettsiden til å rangere høyre på søkemotorer som Google. I denne artikkelen vil du lære ...
Les mer →
Bilde av Bad & VVS sin nettside på mobil

Case studie av Bad & VVS

Case Studie: Bad & VVS Fra underpriset oppdrag på Mittanbud til rask forhøyelse av ansatte og god lønnsomhet. Beskrivelse: Når Bad & VVS tok kontakt ...
Les mer →
Hva er CRO (konverteringsoptimalisering)

Hva er CRO

CRO (konverteringsoptimalisering) handler om å få besøkende på nettsiden din til å utføre de handlingene du ønsker mer av.
Les mer →