Illustrasjon av figur som trykker på et søkefelt som sier "SEO".

Hva er søkemotoroptimalisering / SEO?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er strategier du kan iverksette for å få nettsiden til å rangere høyre på søkemotorer som Google. I denne artikkelen vil du lære alt du trenger om SEO og bli guidet til å øke organisk trafikk til din nettside.
André Mikalsen
André Mikalsen

Daglig leder

Innholdsfortegnelse

I denne artikkelen vil du lære:

  • Hva søkemotoroptimalisering er, og hvorfor det er så viktig for å øke trafikken til din nettside.
  • Hvordan søkemotoren fungerer – og hvordan vi kan jobbe med å bedre resultatet for din nettside gjennom SEO.
  • Forskjellene mellom intern og ekstern SEO.
  • Hvordan SEO-trafikken vil bidra til vekst og merverdi gjennom verdifull kundeinteraksjon.

Søkemotoroptimalisering, kort fortalt

Søkemotoroptimalisering (SEO – kort for Search Engine Optimization) er et sett med strategier du kan iverksette for å få nettsiden til å rangere bedre i søkemotoror som Google, som igjen betyr høyere plassering i søkefeltet. Resultatet er at målgruppen du sikter etter raskere og enklere kan komme i kontakt med nettsiden din.

Så, før du bruker mye penger på reklame og markedsføring kan det derfor være lurt å undersøke mulighetene gjennom SEO. Fordelen med søkemotoroptimalisering fremfor betalt reklame er at trafikken du genererer er organisk. Det betyr at kundene som kommer til deg via et nettsøk har gjort det på eget initiativ fordi de ser verdien i innholdet du presenterer. 

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering handler om å forbedre nettsiden sin rangering i søkemotorens organiske (ikke-betalte) resultat. 

Målet er å få din nettside høyt opp i søkeresultatet når din målgruppe gjør søk på nett som er knyttet til det innholdet du publiserer/selger/leverer.

Søkemotoren: beistet som må temmes

En søkemotor er et gedigent, automatisert oppslagsverk som samler og katalogiserer innhold på nett basert på interne algoritmer. 

Når du gjør et nettsøk, tar Google dine søkeord og sjekker de opp mot en massiv innholdskatalog, før den henter frem resultatene som den tror best sammenfaller med ditt søk.

På overflaten ser det svært enkelt ut (og til tider vilkårlig) hva Google velger å vise, men i realiteten er det et finjustert maskineri som avhenger av en rekke faktorer.

Googles algoritme påvirker alle de millionene med mennesker som hver dag publiserer og konsumerer innhold på nett. Daglig blir det verden over publisert over 2 millioner blogginnlegg, og det blir gjort over 70.000 Google-søk i minuttet. 

Det er vanskelig å fatte hvor mye data og informasjon det er snakk om – men heldigvis holder det for oss å sette søkelyset på én ting: 

Hvordan du kan temme dette egenrådige beistet og få en bedre rangering for din nettside, som igjen fører til økt organisk trafikk.

Husk:  Søkemotoroptimalisering handler om å identifisere hva som fungerer, og tilpasse sin strategi basert på dette. 

Får man ikke de resultatene man vil ha må man gjøre mer av det man vet fungerer. 

Når du kjenner alle faktorene i dette systemet vil du få en intuisjon som forteller deg hvilke tråder du bør trekke i, og hvilke resultater det gir. 

Og ikke minst – Når du finner noe som gir svært gode resultater lønner det seg å implementere dette i andre ledd på nettsiden.

Organisk trafikk – hvorfor det er så viktig

Organisk trafikk handler om at trafikken du får inn på din nettside ikke er gjennom betalt trafikk. Trafikken frembringes naturlig – ikke gjennom betalte tjenester eller andre raske løsninger.

Søkemotoroptimalisering gagner både deg og din målgruppe nettopp fordi brukerne finner raskere frem til relevant innhold, og du får økt organisk trafikk.

I bildet under ser du forskjellen mellom annonsert og organisk resultat i Google:

søkemotoroptimalisering illustrasjon

Men hvordan kan du egentlig gjøre grep for å få din side opp og frem i søkeresultatet? 

Positiv brukeropplevelse

Det er ikke til å komme fra at uansett hvor godt du rangerer i Googles algoritme, så er det viktig at din nettside tilbyr målgruppen noe. 

Akkurat hva du tilbyr vil selvfølgelig variere, avhengig av hva slags nettside du driver.

Har du en blogg må du tilby godt kvalitetsinnhold som engasjerer leseren. Har du en nettbutikk må du tilby relevante produkter og tjenester for din målgruppe. 

Felles for begge disse er at nettsiden må gi kunden en god brukeropplevelse fra det øyeblikket de kommer inn på siden, og helt til de har forlatt den.

Det må være enkelt å finne frem til det innholdet brukeren ser etter, uansett om det er et produkt, informasjon om en tjeneste eller et blogginnlegg.
 

Nettsidens visuelle utforming bør matche bedriftens visuelle profil

Den visuelle profilen er mest sannsynlig allerede definert gjennom firmaets grafiske profilering, men dersom du driver en personlig blogg bør du tenke på hva slags førsteinntrykk nettsiden din gir.

Tenk litt på det som omslaget på en bok: Dette er det aller første møtet med leseren. 

Hvis ikke omslaget fenger, vil kunden antakelig aldri plukke opp boken – og ikke minst: aldri kjøpe den.

Man kan si at SEO åpner dørene til galleriet, men det er din jobb å sørge for at det er noe spennende der for brukerne som står i kø. 

 

Verdifullt innhold er nøkkelen 

Hvis hjemmesiden din har feil eller mangler som hindrer målgruppen i å komme frem til det innholdet de ønsker, så nytter det heller ikke å rangere godt med søkemotoroptimalisering.

Husk – vi er ute etter organisk vekst. Det får du kun ved å tilby din målgruppe noe konkret og verdifullt, som for eksempel relevant kvalitetsinnhold og en god brukeropplevelse.

Noe av det viktigste for å oppnå god organisk vekst er å se på hva du kan tilby din målgruppe, og deretter skreddersy nettsiden din slik at du har engasjerende og godt innhold med en sømløs brukeropplevelse. 

Først da vil arbeidet med søkemotoroptimalisering bidra til god, organisk vekst for din nettside.

SEO

Intern og ekstern søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering kan deles opp i to hovedkategorier: ekstern og intern søkemotoroptimalisering.

La oss se nærmere på disse to metodikkene.

Ekstern søkemotoroptimalisering

Ekstern SEO handler om alt det du gjør utenfor din egen nettside. Dette kan være ekstern lenkebygging, profilering på sosiale medier og annet PR-arbeid.

Ekstern lenkebygging

Lenker (også kalt backlinks) har lenge vært selve bærebjelken i Googles algoritme. 

Men hva er egentlig en lenke?

La oss ta utgangspunkt i din nettside: en kobling er når en ekstern nettside lenker tilbake til din egen. 

For eksempel gjennom et blogginnlegg som anbefaler et av dine produkter eller tjenester, et kommentarfelt hvor det lenkes til din side, eller et oppslagsverk på en ekstern side som lenker tilbake til deg.

Siden dag én har nettsider på internett blitt rangert basert på hvor mange koblinger de har. 

Dette skaper en form for autoritet. Hvis mange uavhengige kilder lenker tilbake til din nettside vil du igjen rangere bedre i Googles algoritme.

Hvorfor er det slik?

Desto flere relevante nettsider av høy kvalitet som lenker til din nettside, desto større autoritet får du i Googles algoritme. 

Denne autoriteten forteller Google at ditt innhold er relevant og av god kvalitet. 

Ekstern lenkebygging handler om å øke antallet relevante eksterne nettsider av høy kvalitet som lenker til din hjemmeside.

Men husk: målet er alltid å oppnå stødig, organisk trafikk. 

Du vil unngå å hensynsløst legge igjen lenker til din egen nettside hvor enn du får muligheten, f.eks. via spamming eller automatiske bots. 

Dette kan gi motsatt effekt, nemlig bidra til mindre troverdighet hos både Google og din potensielle leser/kunde.

Algoritmene til søkemotorer, spesielt Google er smarte nok til å forstå hva nettsiden som lenker til din handler om.

Et annet viktig aspekt ved lenkebygging er relevans. De gylne lenkene er de som har høy autoritet og samtidig er relevante for det innholdet du publiserer. Her går det også på kvalitet over kvantitet. 


Et praktisk eksempel

Se for deg en lege som driver privat praksis: hun er i større grad avhengig av å profilere og markedsføre seg direkte mot sine kunder enn det offentlige aktører er. 

Hvis hennes nettside får en kobling fra en anerkjent legenettside, vil Google anse dette som en svært relevant kobling med høy autoritet – og hun rangerer bedre.

Husk: Driver du for aggressiv lenkebygging kan dette ha negativ effekt. Ha en hensynsfull tilnærming og vær obs på at all PR ikke nødvendigvis er god PR. Du vil profilere deg mot målgruppen din på en måte som skaper engasjement og troverdighet rundt ditt innhold.

Slik gjør du ekstern lenkebygging

  • Du kan jobbe aktivt med lenkebygging ved å for eksempel samarbeide med andre nettsider, slik vi så på eksempelet med merkevaren over.

  • Let rundt og finn noen som stiller med høy autoritet og relevans for deg, og ta initiativet til et samarbeid hvor du får lenket til din nettside i prosesssen.

  • Brukere er alltid på utkikk etter godt innhold. Hvis du kan tilby dette (sammen med en kobling) er du på god vei til å øke din trafikk. Helt organisk!

  • Husk: Det er viktig at samarbeidet du gjør er genuint. Google skiller mellom raske løsninger og faktisk godt innhold som fortjener linker – og her er det en fin linje.

 

Intern søkemotoroptimalisering

Intern søkemotoroptimalisering går ut på å gjøre grep internt på sin egen nettside, som igjen fører til bedre rangering i Googles algoritme.

Vi har allerede sett på noen typer intern SEO, som positiv brukeropplevelse.

 

Intern lenkebygging

Lenkebygging er i utgangspunktet en ekstern form for SEO, men du kan jobbe med lenker internt på nettsiden også.

Hvis du driver en nettbutikk kan du for eksempel i produktsidene lenke til andre relevante produkter. 

Har du i tillegg en firmablogg er dette en gylden mulighet til å lenke internt på nettsiden.

Dersom en bruker har kommet til din nettside gjennom et Google-søk, vil det å lenke internt kunne bidra til at de klikker seg videre inn på nettsiden.

Dette bidrar også til at du får en intern lenkestruktur som er med på å positivt påvirke hvordan Googles algoritme rangerer din nettside.

Utover dette går intern SEO ut på å optimalisere din nettside gjennom blant annet god intern lenkestruktur, god flyt av innhold, minimere feilmeldinger, samt relevante tittel- og innhold-tags.

Det er lurt å tenke over dette på forhånd når noe nytt blir publisert på nettsiden, men du kan også gå tilbake å optimalisere eksisterende sider, for eksempel med følgende grep:

  • Legge inn relevante søkeord i brødtekst, titler og alternativ bildetekst.
  • Sørge for at den interne lenkestrukturen følger god praksis. Dette innebærer at lenkene på nettsiden din skal gjøre det enkelt og intuitivt for dine brukere å navigere. Lenkestrukturen vil også bidra til et godt informasjonshierarki og bedre rangering.

 

Når du jobber med intern søkemotoroptimalisering (og særlig intern lenkestruktur), prøv å se det fra dette perspektivet:

Googles robot er inne på nettsiden din for å forstå hva den handler om, og du må gjøre jobben så enkel som mulig for Google sin robot å finne frem i hierarkiet. Interne lenker som knytter sammen relevant innhold, vil styrke din rangering hos Google.

Hvorfor er søkemotoroptimalisering viktig?

Vi har hittil sett på noen av de mange aspektene ved søkemotoroptimalisering, og du begynner kanskje å forstå hvorfor dette er så viktig.

Lenkebygging, autoritet, positiv brukeropplevelse og en rekke andre aspekter er med på å kollektivt gi din nettside en bedre rangering i søkemotoren.

Når du publiserer innhold på nett blir nemlig dette innholdet samlet, indeksert og rangert av Google sin algoritme – og hvis du ikke har gjort nødvendige grep for god SEO, vil du merke at du ikke får den trafikken du forventer.

SEO fører til at brukere som gjør et nettsøk får opp din nettside i resultatet dersom det har relevans for det de søker på.

SEO gir merverdi

Søkemotoroptimalisering øker ikke bare trafikken på din nettside. Det bidrar også til høyere resultatoppnåelse for din bedrift. 

Uansett hva du tilbyr dine kunder, vil SEO bidra til at du selger flere produkter og tjenester, får økt lesertall, samt mer interaksjon med din kundegruppe. 

Det er dette organisk trafikk handler om.

Søkeord og brukerintensjon

Husker du hva du googlet sist? Kanskje du søkte etter et nytt par sko, eller hjelp til hvordan å få riktig bildeformat på smart-TVen.

Uansett hva du søkte på, brukte du noen konkrete søkeord som du forventet at søkemotoren skulle bruke for å presentere de relevante resultatene for deg.

Se det fra kundens perspektiv: Hva ville de ha søkt på for å finne ditt innhold? Dette konseptet kalles brukerintensjon, og handler om å forstå sin egen målgruppe og hvordan de søker på nett.

Denne prosessen som foregår på kundens ende kalles brukerintensjon, og vi deler opp denne i noen forskjellige underkategorier: Navigasjonsorientert, informativ og transaksjons-orientert.

Hvis du søkte etter hjelp med smart-TVen, så gjorde du et informativt søk.

Du hadde et spørsmål som du trengte svar på. 

Om du søkte etter et nytt par sko gjorde du et transaksjonsorientert søk.

Se tabellen nedenfor som gir noen konkrete eksempler for de tre underkategoriene:

Du lurer kanskje på hva dette har med SEO å gjøre. Svaret er enkelt:

Du må forstå din målgruppe før du kan optimalisere nettsiden og innholdet mot den. 

Når du kjenner din målgruppes brukerintensjon, kan du begynne å skreddersy ditt innhold direkte mot søkeordene de bruker i sine søk.

Vi skal videre se litt på viktigheten av søkeord i SEO, og hvordan du kan finne de rette søkeordene for ditt innhold.

Søkeord er nøkkelen

Søkeord er de frasene og ordene som brukeren benytter for å søke opp innhold de har behov for. Google vurderer kontinuerlig ditt innhold for relevans og rangering basert på disse ulike søkeordene.

Søkemotoroptimalisering handler altså om å alltid sørge for at innholdet er fokusert mot spesifikke søkeord, slik at innholdet ditt rangerer godt når potensielle kunder utfører nettsøk med disse søkeordene.

Om vi tar utgangspunkt i en nettbutikk som selger sko, så kan for eksempel noen av søkeordene være «Nike», «sko», «joggesko», «sandaler» etc.

Det å identifisere og iverksette disse søkeordene i din egen hjemmeside er på mange måter en kundeorientert prosess, da du må sette deg inn i situasjonen til kunden og se det fra deres perspektiv.

Det finnes verktøy som hjelper deg å identifisere de søkeordene du bør bruke, men disse er ofte automatiserte og generaliserte. De kan være til stor hjelp, men først må du inneha en god forståelse for din egen kundegruppe. 

Først da vil de automatiserte verktøyene kunne brukes effektivt.

Et praktisk verktøy for søkeordanalyse

Et av disse verktøyene er Google Søkeordplanleggeren.

Forskjellige deler av hjemmesiden og innholdet ditt vil kreve forskjellige søkeord, avhengig av hva du vil rangere for. 

En produktside bør rangere godt mot merkevaren/produktet, og en artikkel bør rangere godt mot søkeord knyttet til innholdets tema.

Google Søkeordplanleggeren hjelper deg å finne ut av hvilke søkeord du bør profilere deg mot. 


Konkurranse om trafikken

I søkeord med lavt volum er det enklere å rangere, men mot søkeord som har tusenvis av søk hver dag vil det være stor konkurranse.

En gylden middelvei vil være å finne ut hva din kundegruppe søker på, og begynne med å profilere deg mot søkeord med oppnåelige mål for rangering.

Google søkeordplanleggeren
Eksempel fra Google søkeordplanleggeren for søkeordet "søkemotoroptimalisering"

Kort fortalt kan man si at søkeord handler om å optimalisere nettsiden slik at den inneholder de søkeordene målgruppen din bruker.

Søkemotoroptimalisering – mer enn bare tekst

Når du tenker på søkemotoroptimalisering er det naturlig å anta at dette er noe som er forbeholdt teksten på hjemmesiden din.

Men SEO kan gjennomføres i alle ledd – fra brødtekst og titler til bilder og video.

Hva er søkemotoroptimalisering / SEO? 1

Søkemotoroptimalisering for bilder

Når det gjelder SEO for bilder så er regel nr. 1 ganske enkel:

Alltid bruk bilder.

Videre bør du se på følgende grep for god SEO i bildene på nettsiden din:

  • Bruk relevante og beskrivende bilder av god kvalitet.
  • Velg filnavn og alternativ tekst som raskt forteller Google hva bildet viser.
  • Optimaliser bildene slik at de ikke tynger ned nettsiden din. Rask lastetid bidrar til både god brukeropplevelse og SEO. Et godt verktøy for dette er JPEGmini, som reduserer filstørrelsen uten nevneverdig kvalitetstap.
  • Velg gode og beskrivende bildetekster (alt tags).
SEO-leservennlig

Søkemotoroptimalisering for leservennlig innhold

Vi har gjennom artikkelen sett på de forskjellige aspektene ved søkemotoroptimalisering som spiller inn på hvordan din nettside rangerer i Googles algoritme.

Du blir kanskje fristet til å gjøre en skikkelig overhaling av nettsiden, hvor hver side er proppfull av relevante søkeord, bilder og lenker.

Men husk:

God søkemotoroptimalisering bør aldri sees av brukeren. 

Hvis teksten i blogginnlegget ditt er overøst med søkeord i et forsøk på å rangere bedre, vil det gå på bekostning av innholdets kvalitet.

Ikke bare blir innholdet svekket, men Googles robot vil ofte identifisere slikt innhold og faktisk gi det dårligere rangering.

Det samme prinsippet gjelder for ekstern SEO, hvor du profilerer nettsiden utad.

Derfor er vårt råd at du ikke tyr til raske løsninger som billige utenlandske selskaper, spam-bots eller lignende. 

Disse løsningene kan gi deg rask eksponering, men det vil i det lange løp hindre deg i å oppnå den organiske trafikken du er ute etter.

Bedre kunnskap for hvordan søkemotoroptimalisering fungerer, kombinert med god forretningsteft og forståelse for kundegruppen vil derimot danne et solid grunnlag for langvarig, stødig og organisk vekst.

 

10 gode tips for økt synlighet

  1. Prøv å få “Dofollow” lenker fra andre nettsider, selv om “nofollow” er også en god indikator.
  2. Fra 2021 er det viktigere enn noen gang at nettsiden er rask. Benytt tester som Google Page Speed insight for å se hvordan nettsiden din presterer i Google sin øyne.
  3. Skriv for mennesker med god leserbarhet, ikke for roboter.
  4. Bruk søkeordet du ønsker å rangere for i bildenavnet og beskrivelsen av bildet (hvis det passer seg naturlig).
  5. Ha en sikker nettside. Dersom nettsiden din er på http-protokoll er det på tide å få et SSL-sertifikat og komme seg over til https-protokoll.
  6. Tenk mobil først, både for design og brukervennlighet
  7. Dersom du har mange små artikler om samme emne, prøv å samle det i en større og bedre artikkel.
  8.  Husk at interne lenker også er lenker.
  9. Alltid ha et nettkart for siden din (sitemap), dette viser Google hva du ønsker skal vises på søkeresultatet og hvordan.
  10. Ikke vær for rask! SEO er ment å opptre naturlig, og dersom du prøver å manipulere det kan du bli straffet i form av dårligere rangering.

 

Veien til nummer 1 på søkeresultatet

Søkemotoroptimalisering åpner dørene til din nettside.

Søkemotoroptimalisering for din bedrift vil over tid gi økt trafikk. Ikke bare som søyler og tall, men som verdifull vekst og økt interaksjon med din målgruppe. 

Ved å ta i bruk de ulike aspektene ved SEO som vi har sett på i denne artikkelen, kan du være sikker på at du vil oppleve bedre resultater.

Hvordan få flere kunder

Dersom du ønsker et fugleperspektiv på hvordan markedskanaler som kan være aktuelle for din bedrift har vi også en fin artikkel om “hvordan du kan få flere kunder til din lokale bedrift”

Hjelp til søkemotoroptimalisering 

Trenger du hjelp til søkemotoroptimalisering kan vi i Mikalsen Utvikling gi deg et uforpliktende tilbud på et SEO-prosjekt for din nettside. Ta kontakt med oss for en hyggelig prat!

Dersom du synes artikkelen var informativ, eller har spørsmål om søkemotoroptimalisering kan du ta kontakt på kontakt@mikalsenutvikling.no så hjelper vi deg. 

5/5

basert på 18 tilbakemeldinger for søkemotoroptimalisering.

Innholdsfortegnelse

Nylige artikler

Ønsker du lese videre om et spesifikt emne? Besøk vår artikkel oversikt.

Illustrasjon av figur som trykker på et søkefelt som sier "SEO".

Hva er søkemotoroptimalisering / SEO?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er strategier du kan iverksette for å få nettsiden til å rangere høyre på søkemotorer som Google. I denne artikkelen vil du lære ...
Les mer →
Bilde av Bad & VVS sin nettside på mobil

Case studie av Bad & VVS

Case Studie: Bad & VVS Fra underpriset oppdrag på Mittanbud til rask forhøyelse av ansatte og god lønnsomhet. Beskrivelse: Når Bad & VVS tok kontakt ...
Les mer →
Hva er CRO (konverteringsoptimalisering)

Hva er CRO

CRO (konverteringsoptimalisering) handler om å få besøkende på nettsiden din til å utføre de handlingene du ønsker mer av.
Les mer →