Digital markedsføring med iOS 14s nye personvernsinnstillinger

Tidlig på vårparten 2021 trer de nye personvernsendringene for iOS 14 i kraft.
André Mikalsen
André Mikalsen

Daglig leder

Innholdsfortegnelse

iOS 14 og Apples ATT – hva endres?

iOS 14 er den siste oppdateringen av operativsystemet for iPhone og iPad.

Oppdateringen ble tilgjengelig i september 2020, men det er først på vårparten i 2021 at de varslede personvernsendringene trer i kraft.

Sporing har vært viktig for aktører som Facebook, som ved å innhente data om brukere tilrettelegger for optimalisert annonsering. Snart blir det pålagt å spørre hvorvidt apper som Facebook, nedlastet i App Store, kan spore brukeres aktivitet.

Rent praktisk vil det vil dukke opp en melding som gir informasjon om hva slags brukerdata en app kan komme til å benytte. Deretter må en som bruker ta standpunkt til om en tillater sporing eller ikke.

Apples App Tracking Transparency (ATT) er ment å gi brukere større kontroll over hvordan dataen som samles om dem benyttes. Brukere av iOS har allerede mulighet for å begrense sporing, men de færreste har visst hvordan de skal endre forhåndsinnstillingene.

Med ATT blir spørsmålet om sporing en integrert del av nedlastning av enhver ny app.

Sporing og digital markedsføring

Sporing spiller en viktig rolle for arbeid med digital markedsføring. Det har hjulpet med målretting, optimalisering og måling av kampanjer for tredjepartsaktører som Facebook.

Sannsynligvis vil få velge sporing når de først får valget, og enkelte estimater sier at så få som 10-15% vil tillate dette. Dette vil ha stor innvirkning på Facebooks Ads Manager, Ads Reporting og Ads Insight API.

iOS 14-endringene vil blant annet påvirke følgende aspekter, relevant for digital markedsføring:

1. Målretting

Målretting handler om å rette kampanjer mot definerte målgrupper. For å lykkes har en brukt tidligere søkehistorikk samt informasjon om lokasjon, aldersgruppe og kjønn.

Retargeting, som gjør det mulig å vise kampanjer for brukere som allerede har besøkt en nettside eller en annonse, har også vært et viktig virkemiddel.

Sporing av færre brukere vil gi mindre tilgjengelig informasjon som kan brukes til å optimalisert målretting.

2. Måling av kampanjer og tilskrivelsesperiode

Lang tilskrivelsesperiode har vært viktig for å måle effekten av en annonse. Med iOS’ ATT kortes tilskrivelsesperioden ned, noe som gjør vurderingen av annonser vanskeligere.

Tilskrivelsesperioden er antallet dager det rapporteres en sammenheng mellom brukeres eksponering for eller interaksjon med en annonse og et gjennomført kjøp.

Tidligere tilskrivelsesperiode på 28 dager etter klikk for aktive kampanjer endres nå til 7. Hvis en kunde kjøper et produkt mer enn sju dager etter å ha klikket på en annonse, vil det altså ikke lenger rapporteres som å ha sammenheng med annonsen. På samme måte begrenses rapporteringen av konvertering fra visning av en annonse til kjøp til 1 dag.

3. Hendelsesmåling

Hendelsesmålinger gjør det mulig å forstå hvordan brukere beveger seg inne på en nettside. Når iOS-endringene iverksettes, vil antallet hendelsesmålinger som kan gjøres per domene begrenses til 8. Tidligere fantes det ingen slike begrensninger. For brukere som ikke tillater sporing, vil kun hendelsen med høyest rangering rapporteres.

Legg i handlekurv og Kjøp er eksempler på hendelser. Hvis en bruker utfører begge disse handlingene, vil sistnevnte automatisk rapporteres som høyest prioritert. Hvilke hendelser som er viktigst på et domene, kan imidlertid prioriteres ved bruk av Business Manager.

Facebook og ATT

Ikke uventet har Facebook gått hardt ut mot de nye retningslinjene for personvern i iOS 14. De frykter det vil få store konsekvenser for millioner av selskaper over hele verden, som er avhengige av personaliserte annonser for å nå frem til potensielle kunder.

Selskapet ser seg likevel nødt for å etterleve de nye vilkårene fra Apple. De vil ikke risikere utestengelse fra App Store.

Samtidig vil de aktivt oppfordre brukere å tillate at Facebook får tilgang på aktiviteten deres. For å kompensere for dataene de mister fra iOS-brukere, lanserer Facebook dessuten Aggregated Event Measurement. Dette er designet for å måle effekten av kampanjer uten å trosse brukeres sporingsvalg.

Hva gjør Mikalsen Utvikling?

Vi i Mikalsen Utvikling er opptatt av å forberede oss best mulig på de forestående endringene. Målet er å tenke smart innenfor det kommende digitale økosystemet og sikre fortsatt stor trafikk og gode kampanjer på vegne av kundene våre.

Vi har allerede godkjent våre kunders domener hos Facebook og følger generelt nøye med på Facebooks Aggregated Event Measurement-retningslinjer. Vi er dermed godt rustet for å håndtere personverninnstillingene for iOS 14 som snart trer i kraft. 

Innholdsfortegnelse

Nylige artikler

Ønsker du lese videre om et spesifikt emne? Besøk vår artikkel oversikt.

Illustrasjon av figur som trykker på et søkefelt som sier "SEO".

Hva er søkemotoroptimalisering / SEO?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er strategier du kan iverksette for å få nettsiden til å rangere høyre på søkemotorer som Google. I denne artikkelen vil du lære ...
Les mer →
Bilde av Bad & VVS sin nettside på mobil

Case studie av Bad & VVS

Case Studie: Bad & VVS Fra underpriset oppdrag på Mittanbud til rask forhøyelse av ansatte og god lønnsomhet. Beskrivelse: Når Bad & VVS tok kontakt ...
Les mer →
Hva er CRO (konverteringsoptimalisering)

Hva er CRO

CRO (konverteringsoptimalisering) handler om å få besøkende på nettsiden din til å utføre de handlingene du ønsker mer av.
Les mer →