5 tegn du kaster penger ut vinduet med Google annonsering

Fem av de mest kritiske feilene mange gjør med Google annonsering, selv mange av de store byråene i Norge.
Picture of André Mikalsen
André Mikalsen

Daglig leder

Innholdsfortegnelse

Vi går igjennom Google Adwords kontoer hele tiden, og det sjokkerer meg hvor ofte jeg ser grove feil i kampanjene og oppsett på google annonsering.

Selv kontoer som «håndteres» av større byråer i Norge … noen kaller seg også eksperter.

Her er 5 tegn på at dine Google annonser er godt satt opp eller rett og slett kaster bort pengene dine.

Først trenger du tilgang til Google Adwords kontoen din. Når du har logget deg inn, sett datoen til å vise data fra de siste 30 dagene og gå igjennom listen under.

Dato siste 30 dager

Dette tar rundt 5 minutter å gjøre, og kan spare deg mye penger dersom du oppdager noen av de fem feilene under.

Tegn 1: Vises annonsene dine til mennesker på lokasjonen(e) du har din bedrift?

Her kan du se de ulike geografiske plasseringene hvor annonsene dine har blitt vist fram.

5 tegn du kaster penger ut vinduet med Google annonsering 1

Dersom du kun forhandler dine tjenester eller produkter i ditt lokale område, er det å se noen andre byer enn din egen… ditt verste mareritt!

(under er et eskempel på noen av mine annonser som jeg kun ønsker skal bli vist til mennesker som søker i Bodø)

5 tegn du kaster penger ut vinduet med Google annonsering 2

Det du ønsker: En liste som viser akkurat de plasseringene du ønsker at annonsen din skal vises på.

Det du ikke ønsker: Byer du ikke ønsker å vise annonsene dine til er på listen.

Hvorfor er dette viktig? Du kan bruke store summer på at mennesker som aldri kommer til å bli kunde hos deg, fordi de bor i en helt annen plass i Norge enn der du har bedriften din.

Selv om de ikke trykker på annonsen, vil du få visninger på annonsen og få mindre CTR (klikkfrekvens), dette vil senke kvalitetspoengene og gjøre at kostnaden øker per klikk.

Lett å fikse? Ja, bare noen få tastetrykk på kampanjeinnstillingene og du kan ekskludere alle lokasjonen foruten den/de du ønsker.

Tegn 2: Har det vært noen endringer i kontoen din?

Her finner du endringer som har blitt utført på kontoen din, hva som har blitt gjort, av hvem og når.

5 tegn du kaster penger ut vinduet med Google annonsering 3

Det du ønsker: Dersom du betaler noen for å håndtere og vedlikeholde kontoen din skal det være flere endringer i løpet av de siste 30 dagene.

Det er vanskelig å gi noe håndfast tall da det kommer an på hvor optimalisert kontoen er.

Det du ikke ønsker: Ingen eller svært få endringer.

Hvorfor er dette viktig? Vedlikehold er kritisk for suksess med google annonser. En god person til å vedlikeholde kontoen med å legge til og fjerne søkeord, legge til negative søkeord, A/B teste tekst og mye mer.

Lett å fikse? Det spørs hvilken situasjon som passer deg.

Er du er bundet i avtale med ett selskap som skal tilsynelatende vedlikeholde Google annonsene dine?

Er det du som håndterer kontoen? Nevøen din som sa han/hun kunne dette?

Tegn 3: Betaler du for irrelevante søkeord?

Trykk på «søkeord» navigasjonen og deretter «søketermer» Her vil du se alle søkeordene du betaler for.

5 tegn du kaster penger ut vinduet med Google annonsering 4

Det du ønsker: En liste av søkeord som viser høy interesse mot det du tilbyr og har tilknytning til nettsiden din.

Det du ikke ønsker: Søkeord som er irrelevant er ikke «Ekskludert»

Hvorfor er dette viktig? Nye søkeord blir brukt hver dag for å finne bedrifter på nettet, spesielt med flere som benytter stemme-søk på mobile enheter.

Derfor er det ekstra viktig at kontoen blir vedlikeholdt slik at du bruker penger på relevante søkeord.

Lett å fikse? Moderat til avansert – Kan peke til dårlig søkeord-oppsett

OBS:

Dersom du ser mye av søkeordtypen «fleksibelt søkeord» kan det indikere at søkeordstrukturen er satt opp av noen som prøver å gjøre ting lettvint av å ikke bruke tid på kontoen din.

5 tegn du kaster penger ut vinduet med Google annonsering 5

Tegn 4: Har du konverteringer satt opp?

En av de største indikatorene om dårlig oppsatt google annonsering er om du har satt opp konverteringer i din konto.

Dersom du har korrekt oppsatt konverteringsmåling kan du se hvilke søkeord som gir deg nye kunder og motsatt.

Bare å vite dette er ekstremt verdifullt da du kan øke synligheten dine mot søkeord som gir deg kunder og ta bort de som ikke gjør det.

Det er mange ting du kan måle på en nettside, for å nevne noen:

  • Fylt ut kontaktskjema
  • Trykket på e-post adresse
  • Trykker på telefonnummer
  • Ringt telefonnummer (krever ekstra oppsett)
  • Kjøpssporing (for netthandel)

5 tegn du kaster penger ut vinduet med Google annonsering 6

Det du ønsker: En liste av ulike type sporinger som er aktuell for bedriften din.

Det du ikke ønsker: Ingen konverteringer er satt opp

Hvorfor er dette viktig? Du vil kunne spore resultatene fra google annonseringen (og annen digital markedsføring) og se om annonseklikk blir til kunder.

Lett å fikse? Avansert – Involverer Google Tag Manager

Tegn 5: Annonsene dine er ikke «Utvidet tekstannonse»

Januar 2017 lanserte Google utvidet tekstannonser og erstattet vanlige tekst annonser.

Denne endringen lot annonsører legge til en ekstra overskrift (utvidet tekst å benytte på google annonsering)

Du kan sjekke dette ved å trykke på en aktiv annonse du har

5 tegn du kaster penger ut vinduet med Google annonsering 7

Dersom dine annonser mangler tekst i «overskrift 2» feltet burde du bli bekymret hvis noen håndterer annonsene dine.

5 tegn du kaster penger ut vinduet med Google annonsering 8

Konklusjon av din Google annonsering

La oss være ærlig:

Dette er bare en håndfull av «feil» som kan utføres på google annonsering, og mye penger er ofte involvert.

Dette var noen av de viktigste, men det er ofte de små detaljene som blir oversett.

Som at du har en tannklinikk, men mottar henvisninger for hjerteoperasjon, fordi du har ordet «lege» i søkeordene dine …

Uansett, det kan være overveldende å selv ta tak i disse punktene.

Dersom du har personer som skal håndtere google annonseringen din kan du opplyse om eventuelle feil du har funnet med disse punktene.

Skulle du føle at det er ønskelig med en gjennomgang av hele kontoen din kan du gjerne ta kontakt.

Innholdsfortegnelse

Nylige artikler

Ønsker du lese videre om et spesifikt emne? Besøk vår artikkel oversikt.

Illustrasjon av figur som trykker på et søkefelt som sier "SEO".

Hva er søkemotoroptimalisering / SEO?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er strategier du kan iverksette for å få nettsiden til å rangere høyre på søkemotorer som Google. I denne artikkelen vil du lære ...
Les mer →
Bilde av Bad & VVS sin nettside på mobil

Case studie av Bad & VVS

Case Studie: Bad & VVS Fra underpriset oppdrag på Mittanbud til rask forhøyelse av ansatte og god lønnsomhet. Beskrivelse: Når Bad & VVS tok kontakt ...
Les mer →
Hva er CRO (konverteringsoptimalisering)

Hva er CRO

CRO (konverteringsoptimalisering) handler om å få besøkende på nettsiden din til å utføre de handlingene du ønsker mer av.
Les mer →